TECH

Ekonomisk smäll för Meta när EU inför förbud mot riktad reklam

EU:s dataskydd inför förbud för Meta att inhämta data för annonsering. Arkivbild.

EU:s dataskyddsstyrelse har fattat ett beslut som kan påverka Meta ekonomiskt.

EU:s organ för dataskydd har antagit ett bindande beslut som förbjuder amerikanska Meta – ägare till Facebook och Instagram – att använda personliga data för skapa riktad reklam till användaren.

EU:s dataskyddsstyrelse (EDPB) skriver i beslutet att förbudet gäller framtagande av personliga data för att skapa reklam som bygger på användarens beteende.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här