Tio miljoner ton koldioxid per år ska bort från trafiken – på tio år

Om tio år ska Sveriges årliga utsläpp från transporter ha minskat med lika många miljoner ton koldioxid. Elektrifieringen räcker inte till. Så hur ska det egentligen gå till? Fördubblat pris på drivmedel?

Publicerad

När stålindustrin ska ställa om till fossilfrihet heter den svenska lösningen Hybrit. Industriföreträdare och politiker åker jorden runt och berättar om tekniken som fullt utvecklad drastiskt ska minska utsläppen av koldioxid från produktionen. I sak handlar det om att förändra processen i masugnarna, som är stora anläggningar – i Sverige finns tre stycken.

För transporterna finns ingen liknande "enkel" lösning. Utsläppskällorna är fördelade på miljontals fordon som dagligen används till allt från att lämna barnen på förskolan till att hämta timmer från norrländska skogsvägar. Jämfört med mycket annat är transportsystemet extremt komplext uppbyggt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här