Heta Mapillary vässar sina kartor med ny ai-teknik

2019-01-28 11:30  

Topprekryteringar från Apple och Intel. Fördubblad omsättning under 2018. Inför 2019 växlar svenska Mapillary upp med en ny bildanalysteknik.

Malmöbolaget Mapillary är ett av Sveriges mest hyllade uppstartsbolag internationellt sett. Företaget, grundat av matematikern och entreprenören Jan Erik Solem, ägnar sig åt att bygga en tjänst i appform som har beskrivits som ett alternativ till Google Street View.

Till skillnad från Google, som använder bilar för att samla in bildddata, bygger Mapillary upp sin bilddatabas genom att låta appanvändarna skicka in bilder från sin omgivning.

Läs mer: Så ska Mapillary och Amazon lösa USA:s parkeringsproblem

Alla foton indexeras, sorteras och kopplas ihop med hjälp av djupinlärningsalgoritmer och bildanalys. På så sätt har bolaget lyckats skapa en slags global karta med superdetaljerade 3d-modeller över städer, exempelvis. Innovationen gav Mapillary en plats på Ny Tekniks och Affärsvärldens 33-listan hela tre år i rad – 2014, 2015, 2016.

Mapillary, grundat 2013, började med att sälja data till kartföretag som bland annat Eniro. Våren 2017 tog dock bolaget första stegen mot en ny bransch - fordonsindustrin. Mapillarys bildanalys innebär att alla pixlar i gatubilderna får etiketter som berättar vad det är för objekt - bilar, cyklister eller fotgängare, till exempel - som syns på fotona. Att bilderna är annoterade, alltså märkta med vad de visar, gör Mapillarys data-set högintressant som träningsdata för ai-system i självkörande bilar.

Samsung och BMW har investerat 125 miljoner

Mapillary har hittills fått in en handfull kunder i bilindustrin, bland annat Toyota och AID, ett Volkswagen-ägt bolag som utvecklar självkörande bilar. Våren 2018 gick dessutom BMW, Samsung Catalyst och kartjätten Navinfo in med motsvarande 125 miljoner kronor i Malmöbolaget.

Läs mer: Sökes: 33 heta unga teknikbolag till Sveriges bästa startup-lista

Nu har Mapillary utvecklat en ny teknik som gör bildanalysen ännu vassare. Med hjälp av den nya tekniken har Mapillarys datorseende-algoritmer kunnat identifiera 186 miljoner olika kartobjekt i bilddatabasen, som nu innehåller över 430 insamlade gatufoton.

Ai-systemet har tränats till att kunna hitta 42 olika typer av objekt i bilderna. Det handlar exempelvis om trafikskyltar, postlådor och bänkar. De 186 miljoner objekten som har identifierats hittills har också kunnat placeras ut på Mapillarys världskarta utifrån föremålens geografiska koordinater.

Vd: ”Viktigt steg för utvecklingen av förarlösa bilar”

Det här är ett viktigt steg mot de extremt detaljerade kartor som förarlösa bilar behöver för att kunna analysera sin omgivning, enligt Jan Erik Solem, grundare av Mapillary.

– Efterfrågan på den här typen av data blir allt större från såväl kartföretag som fordonsindustrin och statliga sektor som olika trafikmyndigheter, säger han.

Läs mer: Svenska startup-bolagen som vill ta över världen

– Det är omöjligt för en enskild aktör att kartlägga världen helt på egen hand. Det är därför som vi har byggt upp den här kollaborativa modellen. Med vår plattform bilder möjligt att för vem som helst att ladda upp sina gatubilder, och sedan ta del av viktig bilddata som har tagits fram via bildanalys, fortsätter Jan Erik Solem.

Tar in toppkompetens från Apple och Intel

2018 var ett starkt år för Mapillary. Omsättningen ökade till cirka 18 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 7 miljoner kronor 2017. Bolaget växte dessutom från 42 till 52 medarbetare.

Bland nyanställningarna finns tunga rekryteringar – som Arno Knapitsch, bildanalysforskare med bakgrund på Cern och Intel, och Till Quack, tidigare chef för Apples bildanalysteam. Jan Erik Solem har själv arbetat en tid hos den amerikanske teknikjätten efter han sålde sitt företag Polar Rose till Apple 2010.

– Till Quack har lite samma bakgrund som mig. Han har doktorerat i bildanalys och sålt ett bolag till Qualcomm. Han var en tidig användare av Mapillary och triggades av vår vision, säger Jan Erik Solem till Di Digital.

Mapillary

Gör: Tjänst för gatuvy baserad på bilder från användare.

Startår: 2013.

Anställda: 52.

År på 33-listan: 2014, 2015, 2016.

Omsättning 2018: ca 18 miljoner kronor.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt