Quixels vill 3d-skanna nästan allt i världen

2018-05-16 06:00  
Teddy Bergsman, vd Quixel från Uppsala. Foto: Staffan Claesson

33-LISTAN. Här är företaget som inte begränsar sig när det gäller att skanna 3d-objekt.

I Uppsala sitter företaget som byggt världens största och snabbaste växande databas av inskannade 3d-objekt som kan användas i film, spel eller visualisering. En bedrift som övertygade juryn i 33-listans pitchtävling i Uppsala.

– Har du gått på bio eller spelat tv-spel de senaste fem åren är chansen väldigt stor att du sett grafik som gjorts med vår teknik, säger Quixels vd och medgrundare Teddy Bergsman.

Disneys nyversion av Djungelboken är en av flaggskeppskunderna, men kundlistan rymmer alltifrån namnkunniga spelbolag som Electronic Arts och Ubisoft till biltillverkaren Tesla.

Läs mer: Här är vinnarna av 33-listan 2018

Allt bygger på teknik för att snabbt kunna 3d-skanna objekt och miljöer. Både skanningsutrustningen och mjukvaran som styr den har utvecklats internt och i dag har Quixel kontor som skannar föremål i flera olika länder.

Quixel

Gör: Teknik för att 3d-skanna objekt och miljöer som sedan samlas i världen största bibliotek över 3d-objekt.

Ort: Uppsala.

Startår: 2011.

Anställda: 40 anställda i Sverige, Pakistan, USA och Australien.

Omsättning: 17,8 miljoner kronor (2017).

Riskkapital: 25 miljoner kronor.

Huvudägare: Grundarna Teddy Bergsman och WaqarAzim.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt