Startup
Mapillary satsar på "Uber-liknande" tjänst för kartdata
Svenska Mapillary lanserar en marknadsplats för kartdata. Med den kan företag ta hjälp av privatpersoner i jakten på eftertraktade gatuvy-bilder.
Ai-bolaget Mapillary är ett av Sveriges mest hyllade startuper internationellt sett. Företaget, grundat av matematikern, entreprenören och tidigare Apple-anställda Jan Erik Solem, ägnar sig åt att bygga en tjänst i appform som har beskrivits som ett alternativ till Google Street View.
Till skillnad från Google, som använder bilar för att samla in bilddata, bygger bolaget upp sin bilddatabas genom att låta appanvändarna skicka in bilder från sin omgivning.
Användare får betalt per timme
Nu lanserar det unga svenska företaget en ny marknadsplats, som enligt egen uppgift är ”världens första” för kartdata. I praktiken fungerar tjänsten som så att kartbolag och andra aktörer kan lägga upp olika kartläggningsprojekt i plattformen ”Mapillary Marketplace”.
Sedan kan vem som helst registrera sig som Mapillary-användare, och få betalt per timme för att hjälpa till att slutföra projektet genom att samla in bilderna som behövs med en app. Upplägget påminner om populära appar som Uber och Lyft.
-Vårt mål är att hela världen ska vara kartlagd, och att dessa kartdata uppdateras konstant. Vi vet att det finns en uppsjö av bolag och andra aktörer som behöver kartdata från olika delar av världen för att kunna leverera bättre lösningar. Mapillary Marketplace är ett viktigt steg i den riktningen, säger bolagets vd Jan Erik Solem till Ny Teknik.
Insamlade bilder analyseras med Mapillarys ai
Vid lanseringen finns den nya marknadsplatsen i USA och Europa, där tre projekt genomförs i Göteborg, Nashville och Dallas i skrivande stund. Alla foton som samlas in via appen laddas automatiskt upp till Mapillarys databas. Där indexeras, sorteras och kopplas bilderna samman med hjälp av bildanalys och djupinlärningsalgoritmer.
Vid bearbetningen suddas känslig information som ansikten och registreringsskyltar automatiskt ut. Varje pixel i gatubilderna ges en etikett som berättar vad fotot innehåller. Malmöbolagets ai-system har tränats till att automatiskt kunna identifiera 43 olika typer av objekt i bilder – allt ifrån trafikskyltar, till postlådor och bänkar.
När analysen är färdig placeras alla objekt som har hittats i bilderna ut på Mapillarys ständigt växande världskarta utifrån föremålens geografiska koordinater.
-Vi ser inte Mapillary Marketplace som en viktig inkomstkälla i sig. Vår inkomstkälla är istället, som tidigare, data som genereras från bilderna. Bolagen som beställer karttäckning genom Mapillary Marketplace kommer med största sannolikhet också behöva bilderna och data som utvunnits i dessa. Uppdaterad kartdata är ett enormt problem för kartbolag globalt, säger Jan Erik Solem.
-Marknadsplatsen har funnits med på vår roadmap under en lång tid. Anledningen till att vi har byggt den just nu är att vi har märkt att efterfrågan på en sådan tjänst har ökat markant bland flera av våra kunder.