ANNONS FRÅN VECTOR

”Vi testar de olika scenarierna som kan uppstå vid en laddning”

Mark Bentham berättar att eftersom många laddstolpar inte följer de standarder som finns för kommunikationen så håller Vector på att utveckla en testsvit, ”Conformance Test For Smart Charging”, för att verifiera att mjukvaran beter sig korrekt. Foto: Julia Sjöberg

Allt fler elbilar rullar på våra vägar och många talar om en stundande elbilsrevolution. Utmaningen för fordonsindustrin är nu att se till att kommunikationen mellan laddstolpe och bil fungerar korrekt.

Publicerad Senast uppdaterad

Som ett led i att bli mer hållbara går allt fler fordonstillverkare över till elbilar. Bland annat meddelade Volvo Cars i somras att alla deras nya bilar kommer att vara elektrifierade från och med 2019. Mark Bentham, Test Solutions Engineer på Vector, berättar att detta ställer krav på att utvecklingen av mjukvaran och testutrustningen också hänger med.

 – Det finns en standard som man har definierat för laddningsprocessen men det är inte alla som följer den. Det kan variera väldigt mycket hur laddningen sker i laddstolparna och då behöver fordonstillverkarna testa de olika scenarierna som kan uppstå vid en laddning.

Mark Bentham förklarar att det sker en hel del kommunikation mellan bilen och laddstolpen vid laddningstillfället, bland annat kommer det krypterad information om exempelvis betalning. Bilen talar också om hur hög ström den klarar av att ta emot och hur fulladdat batteriet är.

 – En laddstolpe kan till exempel ge allt från 16 till 125 ampere och olika bilar klarar av olika mycket ström när de laddas. Därför är det jätteviktigt att bilen talar om hur mycket den klarar vid laddningstillfället.

För att fordons- och laddningsstolpetillverkare inte ska behöva börja om från början när de ska utveckla en styrenhet för laddning berättar Mark Bentham att Vector har mjukvara som kan integreras i styrenheten för att hantera kommunikationen som sker vid laddningstillfället. Vector har även en hårdvara med vilken man kan simulera antingen en laddstolpe för biltillverkarna eller en bil för de som tillverkar laddstolpar.

 – Om man till exempel utvecklar mjukvaran som sitter i bilen har man kanske inte tillgång till en riktig elstolpe, eller bara tillgång till en elstolpe av ett visst fabrikat. Då kan man använda Vectors produkter för att simulera en laddstolpe av en viss typ, eller för att injicera felfall så att det går att verifiera att mjukvaran kan ta hand om felet, säger han och fortsätter:

 – Ett felfall för en fordonstillverkare skulle till exempel kunna vara att bilen skickar iväg ett kommando som säger att den är redo för laddning, men att laddstolpen inte svarar inom den tid som bilen förväntar sig att ett svar tar. Det behöver bara handla om en halv sekund för att bilen ska koppla ner och då inte kan starta laddningen.

Mark Bentham berättar att eftersom många laddstolpar inte följer de standarder som finns för kommunikationen så håller Vector på att utveckla en testsvit, ”Conformance Test For Smart Charging”, för att verifiera att mjukvaran beter sig korrekt.

 – Kommunikationen som sker vid laddning är en ISO-standard som definierar ett flertal olika tester för att testa av att ett fordon och en laddstolpe följer standarden. Vi har gjort testerna som standarden definierar och integrerat det i vårt mjukvarusystem så att man enkelt kan testa om allt går rätt till.

För mer information läs här

OM VECTOR

I snart 30 år har Vector utvecklat bilelektronik för världskända fordonstillverkare. Från 21 platser i världen – med totalt 1 800 anställda – bistår Vector med en plattform av verktyg, mjukvara och tjänster för att utveckla fordonselektronik. Vector Sweden finns på Lindholmen i Göteborg, där ett tjugotal anställda arbetar i nära samarbete med den globala organisationen.