ANNONS FRÅN ROTOTEST

Vägprov för bilar effektivare i labbmiljö

Fordonsindustrins effektiviseringstrend ökar kraven på nya utvecklings-metoder. Rototest dynamometersystem ersätter traditionella vägprov med simuleringar i labbmiljö, vilket ger kortare utvecklingstider och minskade kostnader.

Publicerad Senast uppdaterad

Moderna bilar är rullande teknikunder. Men innan en ny bilmodell också kan lanseras måste den genomgå en rad olika tester, och leva upp till högt ställda krav i form av prestanda, kvalitet och säkerhet. Tidigare har utvecklingsperioden för en ny bil varit drygt fem år, målet framöver är ett år.

– Bilindustrin står inför en stor omvälvning när det gäller hastigheten i utvecklingen av nya fordon. Konsumenterna är idag mer villiga att byta bilmodell utifrån tekniknivå och biltillverkarna producerar därför fler kundanpassade fordon. Följden av det är växande modellutbud men också ökade kostnader, säger Christian Engström, vd, Rototest.

Traditionella prov på väg är idag en kostsam utvecklingsfas för biltillverkarna eftersom man måste ta hänsyn till faktorer som väder, vind och plats. För att minimera kostnader, vägtimmar och nå bättre resultat är trenden idag att istället flytta allt fler vägprov till labbmiljö.

– Det här gör att kunden kan testa bilens fysiska egenskaper genom simuleringar samtidigt som fordonet kommer närmare den naturliga utvecklingsmiljön. Möjligheterna till kostnadseffektiviseringar vid utveckling av nya bilmodeller i labbmiljö är idag enorm, fortsätter Christian Engström.

Rototest erbjuder ett komplett dynamometersystem för utveckling av personbilars drivlinor. Ett fordon kopplas enkelt in genom att varje hjul ersätts med en adapter som sedan monteras på en av systemets dynamometrar. Med hjälp av avancerade algoritmer i kontrollsystemet kan man exempelvis utföra prov som simulerar olika typer av vägunderlag.

– Vår produkt kan skapa exakta simuleringar i labbmiljö som inte går att skilja från prov på verklig väg. Systemet klarar också alla typer av högdynamiska prov, exempelvis kalibrering av momentöverföring vid acceleration från stillastående.

Avancerade drivlinor, flera kraftkällor och kombinerad teknik blir allt vanligare bland nya bilar. Rototest dynamometersystem är därför anpassat för alla typer av bilar oavsett om det exempelvis handlar om konventionell, hybrid eller självkörande teknik.

– Designen på vår dynamometer möjliggör också styrning under drift, vilket nu går att tillämpa på autonoma funktionsprov och självkörande teknik. Det öppna och enkla systemgränssnittet gör det även möjligt att koppla externa simuleringssystem och sensorer, för exempelvis tester i virtuella trafikmiljöer, avslutar Christian Engström.

Om Rototest:

Företaget grundades 1988 och blev pionjärer med världens första nav-kopplade dynamometer för personbilar. Idag är Rototest en väletablerad testsystemsleverantör för den globala bilindustrin och företagets testlösningar används av industriföretag i mer än 25 länder världen över.

Med ett kontinuerligt engagemang för att förbättra teknik, och en helhjärtad tro på värdet av långsiktiga investeringar arbetar Rototest med kunskap om både produktutveckling och testteknik, för att driva företaget in i framtiden.