ANNONS FRÅN MÄLARDALENS HÖGSKOLA, LINNÉUNIVERSITETET OCH HÖGSKOLAN VÄST
Unik kompetensutveckling ger viktiga nycklar för Industri 4.0
Spjutspetskursen Digitally-enabled Production blev en fullträff, så nu tar lärosätena bakom satsningen sikte på en ny omgång. Kursen hjälper yrkesverksamma på industriföretag att pusha utvecklingen inom Industri 4.0 framåt.
Kursen Digitally-enabled Production är i sitt slutskede – men redan nu har lärarna på Mälardalens Högskola, Linnéuniversitetet och Högskolan Väst börjat ladda inför nästa omgång. De sju industriföretag som deltog i första upplagan av kursen kan nu dra nytta av den kunskap som deras anställda ingenjörer tagit del av, och ta ytterligare viktiga steg in i den digitala revolutionen.
Digitally-enabled Production är en unik kurs, både på grund av att den utvecklats i samverkan mellan tre lärosäten inom det Vinnovafinansierade KIT-projektet, men också för att den tar ett helhetsgrepp kring digitalisering genom tre områden fördelat på moduler som hålls av de tre olika lärosätena – interna logistiksystem, virtuella fabriken samt sensor- och signalbehandling.
– Det fundamentala med den här kursen är att alla bitar är nödvändiga för att komma hela vägen när det gäller digitaliserad produktion, och dessa olika komponenter kan inte stå för sig själva. Den här kursen kan alltså leda till verkliga nyttor för industrin, och det känns väldigt bra att vara med och bidra till, säger Lars Håkansson, professor på Linnéuniversitetet.
Givande samspel mellan studenter och lärare
Det har varit en utmaning att genomföra kursen enligt plan på grund av coronapandemin. Vissa laborationer har fått ställas in, och andra har genomförts digitalt via simuleringar. Men känslan bland de tre lärosätena är övervägande positiv, och särskilt samspelet mellan kursdeltagare och lärare lyfts upp som givande.
– Eftersom kursdeltagarna är yrkesverksamma sitter de på värdefull kunskap som kan delas med alla involverade. Den kunskapen försöker vi förvalta på ett bra sätt och implementera i våra ordinarie kurser på campus, så att även campusstudenterna får ta del av uppdaterade lärdomar från verkligheten, säger Mikael Ericsson, lektor i robotik på Högskolan Väst.
Mikael Ericssson, Lars Håkansson och Koteshwar Chirumalla, docent i produkt- och processutveckling på Mälardalens Högskola, är nöjda över samarbetet mellan de tre olika lärosätena. Det ger inte bara ett mervärde för studenterna, utan också för kursarrangörerna själva.
– Vi lärare har deltagit i varandras föreläsningar, och kunnat stötta varandra i de gränsområden där modulerna går in i varandra. Det här nära samarbetet har lett till att vi har upptäckt nya inriktningar och områden där det behövs mer forskning, som vi nu kan jobba vidare med, säger Koteshwar Chirumalla.
Viktigt att kursen får leva vidare
Robin Johansson på Sansera Sweden AB i Trollhättan var en av kursdeltagarna under den första omgången, och även han lyfter samarbetet som en klar fördel med kursen.
– Det har varit en bra industriell digitaliseringskurs om ny teknik och dess implementering i industrin. Samarbetet mellan de tre universiteten har varit kanon, de har samlat deras experter och tillsammans skapat ett bra kursinnehåll, säger han.
Planen framåt är att genomföra en fokusgruppstudie med årets deltagare för att fånga upp eventuella förbättringsområden, så att man kan köra en ännu vassare variant av Digitally-enabled Production nästa höst.
– KIT-projektet tar slut till årsskiftet, men vi kommer att fortsätta samarbeta tätt mellan våra tre lärosäten och hitta ett sätt för att låta den här viktiga kursen leva vidare som en del av våra ordinarie kursutbud framåt. Då kan ännu fler företag ta del av de digitala verktygen som är så viktiga för framtiden, säger Lars Håkansson.