ANNONS FRÅN SIEMENS

Ta kontroll över ditt företags digitala transformation

Rikard Skogh, försäljningschef för Mindsphere på Siemens.

"Även företag utan uttalad strategi digitaliserar."

Publicerad Senast uppdaterad

Rikard Skogh är försäljningschef för Mindsphere på Siemens och arbetar med att hjälpa företag att ta tillvara på digitaliseringens möjligheter. Han menar att de flesta företag idag troligen arbetar med att hantera digitaliseringen, även om de inte har en uttalad digitaliseringsstrategi.

– Företag behöver arbeta med både inre och yttre digitalisering. Dels kan man effektivisera interna arbetsprocesser och jobba på ett smartare och mer lönsamt sätt, dels kan digitaliseringen ge upphov till nya affärsmöjligheter. Det brukar kallas för digital transformation och ställer högre krav på att ha en uttalad strategi, att vara proaktiv snarare än reaktiv.

En bra digitaliseringsstrategi bör utgå från hur företaget kan göra vardagen enklare för kunden, eller kundens kund. Affärslogiken är densamma, men digitaliseringen innebär nya möjligheter. Tack vare den mängd data som digitala lösningar genererar har företag idag en helt annan möjlighet att få inblick i kundens vardag, såväl som detaljerad överblick över företagets alla processer.

– Vi vet att produktivitet är en av de främsta anledningarna för företag att satsa på digitalisering. Det handlar både om att effektivisera processer och att på ett smartare sätt kunna utveckla produkter och tjänster. Med closed-loop manufacturing kan man återföra information från hur en produkt används av kunden, hela vägen tillbaka till designen av produkten. Med en digital tvilling av hela produktionsprocessen kan man förbättra produktens egenskaper eller använda mindre material i produktionen.

– Genom Internet of Things kan du få information, koppla samman olika system i molnet, dra slutsatser och därmed utveckla verksamheten. Tyvärr är det fortfarande vanligt att företag delar upp verksamheten i olika digitala silos. Det är ohållbart. Genom bättre samarbete kan företag bli mer digitala. Siemens har utvecklat ett operativsystem för Internet of Things, en plattform som även andra företag kan använda för att erbjuda digitala tjänster till sina kunder.

Företag behöver ett utifrånperspektiv och hjälp att utveckla nya lösningar för att hinna med den snabba utvecklingstakten. Samtidigt upplever kanske många företagsledare att det finns en oförståelse för affären från en aktör som aldrig jobbat med till exempel industriproduktion. Där vill Siemens fungera som en brygga mellan domänkunskap och IT-kunskap – vi förstår den verklighet våra kunder lever i och ser till att de utomstående lösningarna fungerar. Rikard vill belysa vikten av ett väl fungerade arbetssätt kring IT-säkerhet, som han menar är en förutsättning för digitalisering av företag.

– Ställ er frågan – vad måste vi göra själva? Vilka system är kritiska för oss och vem har tillgång till vad och hur? Ställ krav på era underleverantörer och se till att ni har försvar i flera led när det gäller att hålla företagets system säkra. Det innebär allt från fysisk säkerhet på anläggningar och brandväggar till regelverk och rutiner. Rikards viktigaste medskick till företagsledare som arbetar med att digitalisera sina verksamheter är att helt enkelt kavla upp ärmarna och sätta igång. Dessutom kan en ökad digitalisering vara en möjlighet att minska företags miljöpåverkan. 
– Ökad effektivisering kan leda till miljömässiga vinster. Det behöver inte innebära att man producerar mer, utan att man blir bättre på att göra rätt saker till de som faktiskt vill ha dem. Digitaliseringen kan med andra ord vara en vinst för både affären och för miljön.

LÄS MER HÄR