ANNONS FRÅN SKF

STCC blir världens första helt elektriska nationella mästerskap

SKF, världsledande leverantör av innovativa industriella lösningar, samarbetar med EPWR för att påskynda övergången till hållbar el-racing.

Publicerad Senast uppdaterad

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. Vid eventuella synpunkter, vänligen vänd dig till annonsören.

Elbilar på en racingbana, hur funkar det? Alldeles ypperligt, om du frågar STCC. År 2024 är nämligen året då tävlingens samtliga team tävlar med 100 procent elektriska bilar. De mest kraftfulla bilarna i mästerskapets historia har en elmotor på 550 hästkrafter som accelererar från 0 till 100 på under tre sekunder.

Hållbarhet i dubbel bemärkelse

Företaget EPWR, en del av PWR Group som även inkluderar PWR Racing, ansvarar för konstruktionen av bilarna. Tittar vi på Tesla Model 3 är karossen tillverkad av rå och exponerad naturkomposit. Ett material som beskrivs som ett högpresterande naturfiber,bland annat används bland annat i Formel 1 och erbjuder samma hållfasthet som kolfiber men med betydligt mindre miljöpåverkan.

Övriga bilmodeller på STCC 2024, förutom tre Tesla Model 3, är lika många CUPRA Born, BMW i4 och Volkswagen ID.3.

– Vi är glada över att inleda ett samarbete med EPWR i deras spännande projekt att skapa hållbara, prisvärda och spännande elbilstävlingar i touring-klassen. SKF har jobbat med världens främsta motorsporter i över 75 år. För oss är det viktigt att fortsätta driva utvecklingen framåt när vi går in i en ny era av el-racing genom att erbjuda EPWR våra lösningar och vår senaste teknik, säger Virginie D'Inca, SKF Racing Manager på SKF.

Stolt arv av banbrytande teknik hos SKF

SKF är en ledande leverantör inom en rad motorsporter så som Formel 1, Formel E, NASCAR och IndyCar.

De tolv helt nya och hundra procent elektriska tävlingsbilarna från EPWR gör under 2024 debut i Scandinavian Touring Car Championship (STCC). Tekniken bakom bilarna innehåller flera nyckelprodukter och lösningar.

– SKF bär med sig ett stolt svensk arv av banbrytande teknik inom motorsport, precis som SKF har ett brett utbud av industriprojekt globalt sett. Vi är mycket glada över att ha dem med i vår satsning på hållbar motorsport. SKF:s produkter tar effektiviteten och tillförlitligheten hos våra tävlingsbilar ett steg längre framåt. Det är en avgörande del i vårt arbete för att begränsa miljöpåverkan utan att kompromissa med kvaliteten, säger Micke Jansson, VD för EPWR.

I linje med SKF:s vision för framtidens mobilitet

– EPWR:s engagemang för hållbar el-racing överensstämmer perfekt med SKF:s vision för framtidens mobilitet. Genom att gå samman får vi värdefulla insikter och möjligheter att ytterligare förbättra våra fordonslösningar för en bredare kundbas, avslutar Kerstin Enochsson, President Automotive på SKF.

Är du mer en Formel 1-person kan du läsa om hur SKF satsar på hållbarhet inom sporten för att nå målet på nettonollutsläpp inom Formel 1 år 2023.