ANNONS FRÅN MERCEDES
”Skogsmullarnas” nya kung
Bara några månader efter att Mercedes lanserade sin hyllade E-Klass Kombi, kommer nu deras första modell som vänder sig till kunder med en mer aktiv livsstil, E-Klass All-Terrain.
Redan när sedanmodellen lanserades våren 2016, blev den snabbt en favorit bland både motorjournalister och kunder. Med en teknik som i mycket hämtats från den stora S-Klassen och som förenades med nya innovativa lösningar, tog man en ohotad tätplats inom segmentet. Nya Mercedes E-Klass All-Terrain är en veritabel orgie i smarta tekniska lösningar som alla fungerar i en härlig harmoni.
Det som primärt skiljer All-Terrain från den utmärkta kombin är den 29 mm högre markfrigången, 19-tumshjulen, hasplåtarna i aluminium och de tuffa detaljerna runt hjulsidor och trösklar. Man ser omedelbart att detta är en bil som är byggd för lite tuffare tag, för de med ett aktivt liv och som gärna ger sig ut på lite äventyr. E-Klass All-Terrain är utrustad med luftfjädring AIR BODY CONTROL, vilket gör körning på skogsvägar inte bara fullt möjlig utan också behaglig.
E-Klass All-Terrain är, precis som vanliga E-Klass utrustad med körprogramsväljare Dynamic Select, med fem olika körprogram som ändrar inställningarna på både motor, styrning, växlingar och fjädring. När man vill ge sig ut på ”äventyr” så finns det ett särskilt All-Terrain program som höjer chassit med ytterligare 20 mm vid farter upp till 35 km/h. När man väljer detta program visas information om styrvinkel, luftfjädringshöjd och lutning på den stora skärmen.
E-Klass All-Terrain passar lika bra på släta, fina motorvägar på väg ut i Europa, som på smala krokiga vägar i bergen eller på skogsvägen ner till sommarstugan. Den är tystare än någon av sina konkurrenter. Vi mätte upp låga 62 dB vid 100 km/h och det på grova vinterdäck! Väghållningen är i toppklass. På lands- och motorväg hjälper de självkörande Distronic-funktionerna (tillval) till att göra resan ännu mer behaglig, genom att bilen till exempel kan byta fil på motorväg, hålla avståndet automatiskt till bilen framför och styra själv i många trafiksituationer . På krokiga och backiga vägar så levererar bilen en körglädje som man tidigare inte förknippade E-Klass med. E-Klass All-Terrain är en riktigt kul bil!
Komforten är alltså i absolut toppklass. Framstolarna är fantastiskt bekväma. Man hittar alltid en skön körställning. Dessutom går de att lyxa till med massagefunktion (tillval), något som är uppskattat när man kör länge. Baksätet lämnar inte heller mycket att önska. Här finns en egen klimatzon (tillval) och benutrymmet är betydligt bättre än hos de flesta konkurrenter, vilket bidrar till en optimal komfort. Även bagageutrymmet slår de flesta konkurrenterna på fingrarna. Det rymmer hela 640 liter när baksätet uppfällt och lutar man ryggstöden framåt en aning, så går det att få ytterligare 30 liter. Fäller man baksätet, så sväljer den hela 1 820 liter.
Förarmiljön i E-Klass hör till marknadens allra bästa. De två 12,3-tums skärmarna (tillval) som tillsammans bildar en enda stor skärm, är ett exempel på hur man kan paketera information och funktion på ett riktigt intelligent sätt. Man har även haft den synnerligen goda smaken att behålla konventionella knappar för bl.a. klimatanläggningen och de olika menyerna. Allt är lätthanterligt och fullkomligt logiskt. Dessutom finns det två touch-kontroller på ratten som man kan styra de flesta funktioner med.
Säkerheten är också på absolut toppklass med bl.a. aktiv bromsassistent som standard. Den varnar föraren om en eventuellt förestående kollision och hjälper till att bromsa i tid. Den kan även bromsa in för korsande gångtrafikanter. Som tillval finns också en rad olika system som bidrar till att minska skador vid eventuella olyckor. Ett av dem är PRE-SAFE® PLUS som i god tid varnar för påkörning bakifrån och vidtar åtgärder för att undvika whiplashskador. PRE-SAFE® Impuls Sida som blåser upp en särskild sidokrockkudde i ryggstödet och på så viss flyttar förare respektive passagerare närmare mitten vid en sidokollision.
Att nya Mercedes E-Klass All-Terrain sätter en ny standard för ”skogsmulle”-segmentet är utan diskussion. Här har man tagit allt det bästa från den fina E-Klass kombin och gjort det ännu bättre. Men ta inte bara journalisternas ord för det. Prova själv! De är övertygade om att detta kommer att bli en succé och att konkurrenterna har fått något att bita i.