ANNONS FRÅN UMEÅ BIOTECH INCUBATOR

Sex beslut som avgör vilka startups som kommer att lyckas

På Umeå Biotech Incubator finns fullutrustade labb för idébärare som önskar testa en medicinsk affärsidé. Här i Omnio ABs labb står Mahsa Fallah, forskare vid Umeå universitet, och till höger Lisa Lundberg, inkubatorns laboratorieingenjör som finns till hands för både hyresgäster och inkubatorbolag. Foto: Johan Gunséus
Lisa Lundberg, inkubatorns laboratorieingenjör finns till hands för både hyresgäster och inkubatorbolag. Foto: Johan Gunséus

Biotech tar allt större plats i världsekonomin. Och färska siffror ger svenska företag inom life science stark medvind. Vi har listat sex beslut som kan bli avgörande för en tidig startup på väg mot att bli ett lönsamt bolag.

Publicerad Senast uppdaterad

Efter några år av stukat självförtroende har den svenska läkemedelsbranschen åter siktet inställt på en världsledande position. I december avslöjade SwedenBIOs årliga siffror att antalet kliniska prövningar ökar för femte året i rad, och Läkemedelsindustriföreningentror att marknaden har fördubblats till år 2020.

Det är ett antal globala trender som pekar på Biotechs växande plats i världsekonomin. I västvärlden uppskattas utgifterna för hälso- och sjukvård öka med 2,4 procent årligen. I östländerna blir ökningen hela 8 procent enligt Deloitte (2015).

Globala trender kräver medicinskt nytänkande

Parallellt med ökande vårdbehov är hälso- och sjukvården inne i ett genomgripande paradigmskifte. Implementering av ny teknik och nya arbetssätt kräver tid och resurser. Pågående satsningar på överbyggande forskning som Wallenberg centrum för molekylär medicin (WCMM) i Umeå, visar att både privata och offentliga aktörer är redo att skjuta till resurser.

Men vägen från excellent forskning till patientnytta kan vara lång. Akademins krav på publicering går ofta stick i stäv med behoven att skydda kunskap inför framtida kommersialisering. Därför är klinik- och akademinära innovationsstöd viktigare än någonsin.

Kommersialisering – snabbspåret till patientnytta

Affärscoachteamet på Umeå Biotech Incubator (UBI) är specialiserade på att utvärdera affärsidéer inom livsvetenskaperna. Det är inte bara läkemedel, utan även diagnostik och vissa medicintekniska idéer som huserar tätt inpå Umeå universitet och Norrlands universitetssjukhus. UBI har sammanställt en lista över de sex viktigaste besluten en startup måste ta under sin resa till marknaden, och slutligen patienterna:

1) Gör rätt sak i rätt ordning
Ta tidigt reda på vilken form av tester eller dokumentation som förväntas av framtida investerare eller köpare. Med rätt affärsutvecklingsstrategi kan du spara år och miljoner i utveckling av till exempel nya antibiotika utan resistensproblematik. På UBI skapas en aktivitetsplan utifrån den kravspecifikation som casen tar fram med sina kunder. Den kunskapen ger goda möjligheter att prioritera aktiviteter i rätt ordning, särskilt om man har komplexa produkter för flera marknader. Där är startupen Quretech Bio ett bra exempel.

2) Välj rätt team
Kanske den viktigaste punkten. Ingen idé är så bra att den blir till affärer av sig själv. Var ödmjuk med vilka kunskapsluckor du har och låt andra hjälpa. Långsiktigt behov? Se till att rekrytera ett team med rätt ingredienser. Tillfälligt? Köp in kompetensen.
I inkubatorn i Umeå utvärderar coacherna teamet tidigt. Vi hjälper även till med att identifiera och rekrytera medlemmar till teamet, som när Lipum behövde få fatt på en driftig och engagerad vd.

3) Arbeta där du får kunskap på köpet
Välj en arbetsplats i en kreativ miljö med andra entreprenörer. Men var uppmärksam på villkor hos innovationsparker eller forskningsbyar. Tar aktören andelar i ditt bolag? Förväntas du återbetala erhållna bidrag eller tar de en procentsats på din framtida vinst?
UBI vill vara ett neutralt affärsstöd. Därför tas inte några andelar i coachade bolag, och man sitter inte heller med i några styrelser. För att bygga en aktiv pay-it-forward kultur så utgör UBI:s tjänster ett villkorat lån; Om ett case avslutas så skrivs stödet av som bidrag – men om bolaget växer och går med vinst eller säljs, då återbetalar företaget värdet på mottagna tjänster.

4) Ta emot rätt pengar
Utnyttja mjuka medel så långt det går. Bidrag utan motprestation - från staten eller EU - kan bygga värde i bolaget utan att du förlorar andelar. När det blir dags att ta in externa investerare, var så kräsen som du har råd med, och tänk på vilken kompetens som kommer med pengarna. Det är råd som bland andra Hiloprobe fått höra.
På UBI finns kunskapen för att skriva en lyckad ansökan och nära samarbeten med investerarnätverk samt organisationer som Swelife och Bio-X. Tack vare Familjen Erling-Persson stiftelse kan inkubatorn också erbjuda tidig finansiering för tillämpad forskning.

5) Låt bli att starta bolag för tidigt
Trots att det låter motsägelsefullt, så kan det löna sig att avvakta med att registrera ett nytt bolag. Börja med att säkra hårda fakta och verifiera affärsmodellen. Gå sedan vidare med att utarbeta företagsnamn, logotyp och PR-strategi. Inficure Bio har framgångsrikt byggt bolagets innehåll först och jobbar nu med paketering. Att stänga ett case är också administrativt lättare än att lägga ner ett bolag.

6) Patentera när det är dags
Patent och publicering må vara varandras motpoler. Men med en bra strategi kan du göra både och. Patent kostar pengar, och så snart du har lämnat in ansökan, så tickar klockan. Att patentera för tidigt kan bli förödande för en startup med lång väg till marknaden, men ibland är just din kunskap värd att skyddas. En väl genomtänkt IP-strategi är därför A och O i ett kunskapsbaserat företag, och ibland kan det faktiskt vara rätt att inte patentera alls, som i fallet med Brain Stimulation. Därför ingår IP-översyn redan i den första utvärderingen hos UBI för att våra case ska kunna ta rätt beslut från start.

Om innehållet

UBI är en specialiserad medicinsk inkubator med fokus på diagnostik, läkemedel och viss medicinsk teknik.

Inkubatorn nyttiggör forskningsresultat genom att agera brygga mellan akademi, klinik och industri. UBI:s framgångsrika koncept innefattar både infrastruktur - laborationslokaler och kontor - och kritiska kompetenser som affärscoachning, produktutveckling och juridisk rådgivning.

UBI är en del av Umeå universitets innovationssystem och samägs av Umeå Universitet, Västerbottens läns landsting, Umeå kommun, Region Västerbotten och Sveriges lantbruksuniversitet.

Läs mer om våra startups på vår hemsida eller följ nyheter från inkubatorn på Linkedin, Twitter eller Facebook.

Den här artikeln har skrivits av Umeå Biotech Incubator i samarbete med Brand Arena och förmedlas av Borg & Owilli.

Brand Arena är mediebolaget Talentums avdelning som hjälper varumärken att nå ut med sina budskap i redaktionella miljöer.

I medieplattformen för native och branded content ingår varumärken som Affärsvärlden, Ny Teknik och Lag&Avtal och Dagens Media.