ANNONS FRÅN BUSINESS SWEDEN
Satsningen som ska få Sveriges startups att växa globalt
Leap är startup-satsningen som snabbare ska få ut morgondagens exportbolag på den internationella marknaden. Bakom står en av 33-listans huvudsponsorer, Business Sweden. Programmet beräknas förkorta företagens förberedande arbete med flera månader.
Business Sweden jobbar för att stärka Sveriges konkurrenskraft och hjälper svenska företag att nå sin fulla internationella potential. Förra året fick organisationen det särskilda uppdraget att se till att innovativa och tidigt internationaliserade företag, så kallade ”Born Globals”, snabbare kan komma ut på den globala arenan.
I dag ligger totalt tre större startup-satsningar runt hörnet. Den närmast liggande satsningen, Leap, lanseras redan till månadsskiftet.
Programmet är kostnadsfritt och syftar till att på ett effektivt sätt hjälpa bolagen med att säkra deras globala affärsplaner. Via bland annat utvalda inkubatorer och Business Swedens egna exportrådgivare, rekryteras startups in till programmet som pågår under cirka två månader.
– Det förberedande arbetet inför att man ska börja sin internationalisering kan vara tids- och resurskrävande. Startups drivs ofta av yngre och beresta personer som kanske är bättre rustade för utländska marknader än många traditionella företag. Men det är en hel del att tänka på så att man inte hamnar i de typiska fällorna, säger Helen Rönnholm, ansvarig för småföretagsprogrammet på Business Sweden.
Förutom att se till att de valda företagen snabbare kommer igång, är hållbar och smart planering viktiga delar av rådgivningen. Affärsplanen ska inte bara bedömas som bra, alla andra saker som kan dyka upp under resans gång ska tas med i beräkningen för att undvika kostsamma misstag.
– Det kan exempelvis vara väldigt dyrt att välja fel marknad och fel partner. Många startups riktar in sig på Silicon Valley, men det finns även andra intressanta områden som kan passa bättre och där konkurrensen är mindre och därmed öppnar upp för fler möjligheter för de svenska startup bolagen, säger Helen Rönnholm.
Internationellt samarbete är en förutsättning i Leap-programmet och för att startup-bolagen ska få tillgång till kontakter och relevanta nätverk. Därför har sex av Business Swedens internationella kontor inkluderats i satsningen: San Fransisco, New York, London, Berlin, Singapore och Hong Kong.
– Där håller vi på att göra ett arbete för att inventera ekosystemen, kontaktnäten och se till att det finns en startup-ambassadör på varje ställe. Tanken är att utöka med fler kontor allt eftersom, berättar Helen Rönnholm.
Så exportsäkras startups i Leap
Programmet består av tre workshops: Först prioriteras bolagets möjligheter utifrån vilket område som bedöms ha störst potential. Sedan analyseras de möjliga internationella samarbetena i form av finansiering, kunder och passande ekosystem. Till sist analyseras förväntade intäkter, kostnader och nödvändiga resurser för uppskalning.
Prioritering av möjligheter och marknader görs utifrån en datadriven metod. Resultatet blir att marknader jämförs mot varandra utifrån relevanta indikatorer. Detta görs med hjälp av information från några av värdens ledande industriella databaser.
Analys av ekosystem och partnerskap syftar till att ge förståelse för vad som krävs för att attrahera potentiella investerare, kunder och partners. Entreprenörerna får möjlighet till kontakt med potentiella investerare, hubbar, myndigheter, kunder med mera. De internationella kontoren har en viktig roll i detta steg.
Utformning av business case: Går ut på att undersöka förväntande inkomster och kostnader utifrån olika scenarion. Beräkning av nödvändiga resurser, verktyg för uppskalning och marknadsanalyser ingår också.
När allt är gjort hjälper rådgivarna även till att skapa en plan för inträde på valda marknader.