ANNONS FRÅN RECAB

Sammanslagning för succé inom industri 4.0

När Recab och Metric slås samman uppstår ett ännu starkare specialistbolag fokuserat på kunder med höga krav. Det positionerar också bolaget som en stark leverantör till en allt mer krävande, intelligent och uppkopplad industri.

Publicerad Senast uppdaterad

Addtech-koncernen köpte 2015 upp specialistföretaget Recab, verksamt inom inbyggda datorlösningar för krävande industrikunder. Nu slås bolaget samman med Metric, som också är en del av Addtech, för att skapa en ännu starkare leverantör. Det nya bolaget, som behåller Recabs namn, kommer att ha en omsättning kring 200 miljoner kronor med utökad expertis inom flera områden:

- Vi arbetar inte bara som distributör utan våra kunder kräver att vi har duktiga säljare med kunskap inom varje område där vi är verksamma, och dessutom seniora ingenjörer för kundanpassning och utveckling av unika lösningar. Tidigare har de bägge bolagen haft sina respektive spetskompetensområden men för att ytterligare utöka erbjudandet behövs expertis inom många olika led. Genom sammanslagningen blir vi helt enkelt experter på fler delar, säger vd Cees Koetsier.

Metrics kundbas har främst utgjorts av bolag verksamma inom tillverkning, generell industri, samt automation och har framförallt levererat mätsystem, sensorer och nätverksprodukter. Recab arbetar å sin sida framförallt med ruggade datorsystem som kundanpassas.

- Sammanslagningen gör att vi får en breddad kundbas och ett helt nytt komplett erbjudande. Produktportföljerna kompletterar varandra på ett bra sätt. Det nya bolaget kan hjälpa till med både leveranser av mer generell teknik och kundspecifika produkter.

Ytterligare en viktig fördel är att det nya bolaget kommer att få större möjligheter att ta sig an Industri 4.0: 

- I och med att vi arbetar med produkter som kräver ett högt teknikkunnande finns önskemål om att vi ska finnas tillgängliga geografiskt nära kunderna. Det är inte minst viktigt då det nya bolaget med sin kombination av Metrics och Recabs produkter positionerar sig för att leverera lösningar till industri 4.0. Att vi går ihop gör det enklare för kunden att finna lösningar inom hela det området, dessutom med närhet och engagemang från våra kontor och integrationscenter på flera platser i Skandinavien, inklusive Danmark, Norge och flera orter i Sverige, säger Cees Koetsier.

Sammanslagningen av bolagen beräknas vara färdig under 2018. Ambitionen förblir densamma, nämligen att vara den självklara leverantören av krävande lösningar:

- Det behöver inte enbart handla om ruggat i exempelvis militärt avseende. Det kan handla om produkter i en industrilokal där man har svårt att få till en bra och robust kommunikation, produkter med krav på mycket lång livslängd, eller krävande på så sätt att produkterna ska funka 24/7. Gemensamt är att Recab antar kundens små och stora utmaningar och möjliggör applikationer i världsklass, avslutar Cees Koetsier.

recab.com
www.metric.se

FAKTA OM RECAB

Recab är ett embedded företag med en omsättning på ca.100 mnkr som erbjuder industriella datorlösningar, standard och kundanpassade, till krävande industrikunder i norden. Recab grundades 1996 och är sedan 2015 en del av Addtech-koncernen (ca. 6,7 mdkr). Nu slås Recab och systerbolaget Metric samman för att skapa ett ännu starkare specialistbolag.