ANNONS FRÅN LUXOFT

Så ska de få fordonsindustrin att ställa om till hållbara mobilitetstjänster

Föreställ dig ett samhälle där mobilitet inte längre har en negativ påverkan på miljön och där alla mobilitetsbehov är tillgängliga i en app i din telefon. Den här transformationen av fordonsbranschen är redan i full gång.

Publicerad Uppdaterad

Genom att erbjuda mobilitet som tjänst kan både nya aktörer och gamla industriella rävar i fordonsbranschen lösa många stora utmaningar när efterfrågan på hållbara alternativ växer. För att lyckas måste man skapa nya kundrelationer och kundupplevelser som både gör det enklare och billigare för konsumenten. Samtidigt måste leverantören av tjänsten få lönsamhet i affären genom att på ett smart sätt utnyttja varje fordon.

– För att kunna realisera fantastiska kundupplevelser måste fordonet också utvecklas. Bilarna och lastbilarna måste erbjuda digitala gränssnitt i världsklass som passar våra personliga digitala livsstilar, och vara självkörande. Dessa förbättringar kräver stora investeringar i såväl produkt som medarbetare och arbetssätt för att kunna leverera nya kundupplevelser, säger Alwin Bakkenes, Executive Vice President Automotive på teknologi och mjukvaru- tjänstebolaget Luxoft.

Vill du träffa Luxoft Automotive på bilmässan VECS i Göteborg?

Genom sitt strategi- och designbolag Smashing Ideas har Luxoft hjälpt ReachNow, ett joint-venture bolag mellan BMW och Daimler, att skapa en unik kundupplevelse – från koncept till genomförande. Genom ”design thinking” har Luxoft byggt en djup kundinsikt och designat en kundresa som skapar en stark relation mellan varumärket ReachNow och dess hundratusentals kunder. Tjänsten erbjuder bland annat bildelning och ”ride hailing”, appbaserade taxitjänster som über, för att täcka alla mobilitetsbehov som folk i storstan har. Mobilappen för ReachNow har fått mycket höga betyg av användarna

– ReachNow är unik i att erbjuda multimodala mobilitetstjänster i en och samma app, och är ett steg i deras vision att skapa framtiden av urban mobilitet, säger Alwin Bakkenes.

Ett annat bra exempel på hur Luxoft hjälper kunder med att skapa bättre användarupplevelse är MBUX, Mercedes Benz User Experience. Ett infotainmentsystem som Luxoft tagit fram som huvudpartner åt fordonstillverkaren Daimler, som äger Mercedes. Systemet lanserades förra året och kommer att implementeras i nyproducerade Mercedes-bilar framöver.

– Daimler ville ha den bästa möjliga användarupplevelsen och bestämde sig för att tillsammans med Luxoft bygga en ny produkt och skapa möjligheten att äga mjukvaruinnovationer för att snabbt nå ut med relevanta produkter. Genom ett gemensamt mjukvaruhus i Berlin skapar vi moderna kundupplevelser med intelligent assistent och integration av de ledande uppkopplade tjänster och innehåll, säger Alwin Bakkenes.

Läs mer om Luxoft Automotive här

I början av januari 2019 offentliggjorde DXC Technology, noterat på New York-börsen, att de köper upp Luxoft.

– Tillsammans kommer vi att kunna erbjuda en unik portfölj inom digital transformation – från produktteknik, som självkörande fordon, workplace transformation, cloud, analytics och nästa generations datacenter för att erbjuda globala skalfördelar och tillgång till dem effek- tivaste IT-tjänsterna, säger Alwin Bakkenes och avslutar:

– Luxoft ser strategiskt på fordonsindustrin och investerar i ekosystem och partnerskap för att skapa framtida självkörande fordon. Ett bra exempel är samarbetet med LG Electronics som annonserades tidigare i år på elektronikmässan CES. Tillsammans med LG och ledande teknikbolag som Amazon kommer vi flytta vardagsrummet in i fordonen med nästa generations infotainmentsystem.

FAKTA

Luxoft är en digital serviceleverantör som arbetar med konsultation, strategi och teknikutveckling och som finns på 42 platser på fem kontinenter, bland annat i Göteborg. Deras expertis sträcker sig bland annat över fordonsindustrin, finansiell service och telekommunikation.