ANNONS FRÅN 5G BUSINESS SUMMIT
Så effektiviserar 5G transportsektorn
Det stundande 5G-nätet kommer att innebära snabbare uppkoppling, mindre fördröjning och säkrare dataöverföring. Fler industriella processer kommer att effektiviseras tack vare det nya nätet, däribland inom transportsektorn.
Einride är en svensk startup som utvecklar morgondagens hållbara transportsystem med hjälp av autonoma fordon med lågt koldioxidutsläpp. Pär Degerman, CTO på Einride, är en av talarna på 5G Business Summit den 22 – 23 maj i Stockholm.
Konferensen 5G Business Summit anordnas i Stockholm av Edlegio i samarbete med NyTeknik och Affärsvärlden. Under två dagar kommer möjligheterna med 5G att belysas genom representanter från bland annat Volvo Cars, Huawei, Ericsson, Nokia och Skogforsk. Pär Degerman från Einride är en av talarna som kommer att prata 5G:s inverkan på transportsektorn.
- Idag står vägtransporter för cirka 7 % av det globala koldioxidutsläppet. En stor förändring måste ske för klimatets skull och där ser vi att uppkopplingen av fordon är central. Utrullningen av 5G-nätet är helt avgörande för att vi ska kunna ta nästa steg och skapa säkrare och effektivare transportsystem, säger Pär Degerman, CTO på Einride.
Einride har funnits sedan 2016 och erbjuder godstransport på ett nytt sätt. Med hjälp av företagets T-pod, ett egenutvecklat helelektriskt och autonomt fordon, kan transporter effektiviseras och koldioxidutsläppen sänkas.
- Vi är ett mjukvaruföretag som erbjuder transport som en tjänst till kunder som traditionellt inte har egna lastbilar men däremot stora transportbehov, exempelvis inom dagligvaruhandeln. Vi jobbar bland annat med Lidl Sverige för transport av varor från deras centrallager till utvalda butiker. Idag stöds vår T-pod av 4G/LTE. Fördelen med 5G är att vi får högre bandvidd och låg latens vilket är viktigt ur ett säkerhetshetsperspektiv för oss när vi fjärrstyr våra fordon, förklarar Pär Degerman.
Autonoma fordon möjliggörs av 5G
Einride är del av ett projekt tillsammans med Ericsson and Telia där en pilot av 5G-nätet testas på en DB Schenker-anläggning i Jönköping. Installationen av Einrides autonoma elektriska transportsystem är den första kommersiella applikationen i världen av företagets helelektriska fordon, och möjliggörs av Ericssons 5G-teknologi. En version av ett 5G-nätverk har installerats tillsammans med Telia.
- Inom en snar framtid kommer man att se vår T-pod i industriområden i Jönköping, vi fick särskilt tillstånd att köra på vanliga vägar bara häromveckan. DB Schenker har egna lastbilar men kommer att använda T-pod:en för att köra varor mellan sina egna anläggningar istället för att köra med sina diesellastbilar. De interna transporterna inom de egna anläggningarna kommer att kunna fjärrstyras och drivas helt utan koldioxidutsläpp, förklarar Pär Degerman.
Målet med samarbetet mellan Einride, Ericsson och Telia är att skapa mer hållbara transportsystem, en utveckling som möjliggörs av 5G-nätet. Flera pilotprojekt utvecklas just nu och kommer att lanseras under året.
- En annan viktig fördel med 5G är network slicing som innebär att det går att få dedikerad kapacitet på nätet. Med 4G-nätet delar alla parter på samma nätverk, både för kommersiellt och industriellt användande. Med 5G finns möjlighet att prioritera i nätet för mer industriellt syfte, så att exempelvis ett autonomt fordon inte störs av att det åker in i ett område där många tittar på strömmad tv samtidigt. Det blir både stabilare och tryggare med 5G, menar Pär Degerman.
Möjligheter och utmaningar med 5G för transportsektorn
Einride är ett företag som är byggt från grunden för att fungera med det nya nätets möjligheter. Pär tror däremot att det kan komma att bli en utmaning för mer traditionella företag inom transportsektorn att anpassa sig i takt med utrullningen av 5G-nätet.
- När man har en fungerande affär är det ibland svårt att se behovet av förändring. Vi har fördelen att vår affärsmodell är byggd kring den nya tekniken. Mitt tips till andra företag inom branschen är att vara beredda på stora förändringar under kommande år, och att tänka utanför ramarna i den egna verksamheten. Det kommer att vara helt avgörande för att få till en utveckling av en hållbar transportsektor framåt, menar Pär Degerman.
Enligt honom är det också viktigt att den nya tekniken rullas ut i steg i samhället. När det kommer till autonoma fordon som möjliggörs av 5G-nätet kommer mycket att handla om hur vi människor ska lära att bete oss runt fordon som körs utan chaufför. Det är en förändringsresa som kommer att påverka många och handla lika mycket om kultur och arbetssätt som tekniken.
- 5G kommer att ha en stor inverkan på alla industriella processer. Vi kommer att kunna koppla upp och mäta data från olika system och processer på ett helt annat sätt, oavsett om det handlar om tillverkningsindustrin eller transportsektorn. Det är något som kan öka både effektivitet och kvalité. Det är i första skedet inom just de här branscherna som jag tror att den fulla effekten av 5G verkligen kommer att bli märkbar, avslutar Pär Degerman.
Läs mer och köp biljetter till 5G Business Summit – Driving Transformation som äger rum den 22 – 23 maj på Electrum i Kista strax utanför Stockholm.