ANNONS FRÅN SERVICENOW
Så arbetar ServiceNow för att täta kunskapsluckan
Under de senaste åren har den digitala transformationen har gått från att vara något som alla pratar om till något som alla genomför – vilket betyder strålande tider för många aktörer i IT-branschen men också att underskottet på kvalificerad IT-personal får större och större effekter.
En undersökning från Computer Sweden under våren tar fasta på flera bromsklossar som hindrar arbetet för att minska underskottet. Dessutom finns det flera faktorer som förvärrar effekterna, inte minst att universitet och högskolor inte har möjlighet att ta hand om alla som är intresserade av att fortbilda sig inom IT. Under 2017 fanns fler än 9 000 behöriga förstahandssökande till olika IT-utbildningar; men bara drygt 5 000 antogs.
Det gör att företagen själva ser möjligheter att agera för att fylla kompetensluckan – särskilt när efterfrågan på deras tjänster växer så snabbt att kunskapsluckan blir kännbar. ServiceNow har sjösatt ett samarbete med utbildningsföretaget Academy för att snabbutbilda konsulter på företagets plattform för att ge dem de grundläggande kunskaper som behövs för att arbeta ute hos företagets partners. Kurserna bygger på utbildningsformen Accelerated Learning, och konsulterna anställs efter avslutad utbildning på Academys systerbolag Academic Work.
Utbildningen pågår under sommaren och avslutas i september och ger både kunskaper om teknologin och en förberedelse kring vad som förväntas av dig i konsultrollen. Bland programpunkterna i utbildningen finns ITIL Service Management, certifiering inom ServiceNow Fundamentals, och kurser i kommunikation, projektledning, presentationsteknik, kravhantering och kundarbete.
”När man växer så snabbt som vi gör skapar det inte bara affärer utan även utmaningar, våra partners och deras kunder behöver fler kunniga konsulter och vi behöver dem nu. En kurs av det här slaget ersätter förstås inte en flerårig universitetsutbildning men den erbjuder ett naturligt första steg in i arbetslivet och möjlighet att specialisera sig inom ett snabbväxande område och fortsätta lära sig ute på fältet”, berättar Frederick Wennmark, Technical Sales Director på ServiceNow i Sverige och tillägger:
”Samtidigt är utbildningen öppen för alla som är över 18 år och har rätt egenskaper, oavsett tidigare bakgrund eller studieresultat. I det moderna arbetslivet kan man inte stirra sig blind på vad du har gjort tidigare, det är vad du vill göra och hur bra du kan bli på det som räknas. Lösningen du är utbildad på påverkar alla delar av en verksamhet, från kundservice och IT-support till ekonomi och HR.”
Kerem Aktas är konsult vid ServiceNow och beskriver sin roll så här:
"Att jobba med ServiceNow handlar om att förstå kundernas behov – varför vill kunden göra en förändring? Vad vill de åstadkomma och vilket värde är det som de vill ha ut av den förändringen? Det handlar i mångt och mycket om att agera konsultativt genom hela processen och guida kunden genom att ge råd, det handlar inte bara om att hjälpa till med den tekniska kompetensen runt implementation utan snarare hur tekniken bäst kan appliceras på de behoven som finns. Som konsult stöttar du kunder genom en digitaliserings- och förbättringsresa och hjälper dem förstå hur just teknologin kan stötta dom för att kunna bli ännu bättre".
Kerem Aktas ser fram emot att välkomna nya kollegor och hälsar:
”Om du är genuint intresserad av att vara med på förändringsresan och digitaliseringen som bolagen går igenom just nu och många år framåt, så tror jag att ServiceNow inte bara är den absolut bästa teknologin att investera i, utan också den som är roligast att jobba med.”