ANNONS FRÅN POST- OCH TELESTYRELSEN

PTS hjälper invånare att kliva in i det digitala samhället

Coronapandemin driver på digitaliseringen i Sverige, men det finns fortfarande hushåll som inte har tillgång till uppkoppling. För dessa invånare erbjuder Post- och telestyrelsen hjälp – och har så gjort sedan 2018.

Publicerad Senast uppdaterad

Ett av PTS övergripande mål är att alla svenskar ska ha tillgång till antingen fasta eller mobila nät och kunna bli en del av det digitala samhället. Därtill har regeringen som mål i sin bredbandsstrategi att hela Sverige ska vara uppkopplat 2025. På uppdrag av regeringen har PTS därför både kartlagt hur många medborgare som saknar möjlighet till en uppkoppling på minst 10 mb i sekunden och kontaktat hushållen om att myndigheten kan hjälpa dem.

– Vi fick uppdraget 2018 och har identifierat drygt 300 hushåll som ligger bortom mobiloperatörernas räckvidd, säger Ann-Sofie Fahlgren, enhetschef på enheten för konsumenträttigheter på Post- och telestyrelsen.

Svårt att nå hushållen till en början

De omkring 300 hushållen är utspridda över Sverige, med undantag från kustbandet. Ofta är det äldre personer som har bott i sina fastigheter under lång tid. PTS började att skicka riktade utskick till adresserna och informerade om att hjälp fanns att tillgå, men responsen blev inte vad myndigheten hade önskat.

– Det gick väldigt trögt och vi började istället att rikta oss mot en sekundär målgrupp, nämligen anhöriga till boende på landsbygden som behöver en bättre uppkoppling. Vi tänker att anhöriga kan bidra till att öka kunskapen om att det ofta finns flera leverantörer och att man kan behöva utrustning på sin fastighet, säger Ann-Sofie Fahlgren.

Så småningom började ansökningarna att trilla in och häromveckan fick PTS in ansökning nummer hundra.

– När vi får in en ansökan, börjar vi med att kolla bostaden mot mobiloperatörernas täckningskartor. Om vår skrivbordsutredning antyder att den som ansöker bor där det saknas täckning, fördjupar vi vår utredning. Då åker vi ut till hushållet och mäter mobilnätens signalstyrkor på platsen, och om det är nödvändigt ser vi till att hushållet får en lösning, säger Ann-Sofie Fahlgren. 

Läs mer om initiativet.

Ofta har hushållen förutsättningar för en bra uppkoppling

Ann-Sofie Fahlgren berättar att en hel del av ansökningarna inte leder till att PTS ordnar med utrustning. Faktum är att de flesta har möjlighet att få en uppkoppling på 10 mb i sekunden utan större åtgärder.

– Den stora utmaningen är att få ut kunskapen till målgruppen. Många tror inte att det finns alternativ när kopparnätet försvinner. Andra tror att mobiltelefoner är enda alternativet och konstaterar att deras inomhustäckning är dålig. Kunskapen om att man kan behöva sätta upp utrustning utomhus för att få en bra uppkoppling behöver höjas, säger hon och fortsätter:

– En del av vårt arbete går ut på att informera de som ansöker att de har möjlighet till en uppkoppling och hur de ska gå tillväga. Så vi hjälper alla som kontaktar oss på ett eller annat sätt.

Initiativet än mer relevant under pandemin

Coronapandemin har lett till att vi lever i ett alltmer digitalt samhälle – en utveckling som med största sannolikhet kommer att fortsätta. Det gör PTS uppdrag mer relevant än någonsin.

– Varje svensk ska ha rätt att i sin bostad kunna sköta grundläggande ärenden som att använda banken och kontakta myndigheter på nätet, men också till att kommunicera med anhöriga och bekanta. Vi hoppas att det här initiativet kan bidra till att bryta isolering och stävja digitalt utanförskap, avslutar Ann-Sofie Fahlgren.

Annonsinformation:

Nästan alla bostäder har tillgång till flera infrastrukturer som kan ge en sådan uppkoppling som ger möjlighet till de mest grundläggande tjänsterna på nätet. Ibland kan man behöva förstärka signaler från mobilnät med t.ex. en riktantenn på byggnaden. Om du helt saknar tillgång till grundläggande internet via marknaden så kan du ansöka om stöd hos PTS. Läs mer på www.pts.se/kopplaupp.

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. I det fall du har synpunkter på annonsens innehåll, vänligen vänd dig till annonsören.

Önskar du annonsera eller komma i kontakt med Ny Tekniks kommersiella redaktion? Skicka ett mail till brandarena@almatalent.se.