ANNONS FRÅN NORRBOTNIABANAN
Norrbotniabanan ger full effekt av investeringarna
Bygget av Norrbotniabanan påbörjades 2018 i Umeå med sikte på Skellefteå, vilket tar banan halvvägs. Under sommaren kom regeringen med beskedet till Trafikverket om att påbörja planeringen mellan Skellefteå och Luleå.
Det brådskar med att färdigställa Norrbotniabanan i sin helhet. I dagsläget finns inte en enda meter räls som sammanlänkar städerna längs kuststråket.
– Detta trots att det är lika tätbefolkat som Västra Götalands län. Faktiskt på delad tredje plats efter Stockholms och Skånes län! Säger Elisabeth Sinclair, projektledare för Norrbotniabanegruppen.
Norrbotniabanan kommer att leverera full samhällsnytta först när den är helt färdigbyggd.
– Vi skulle förstås gärna se att projektet accelererade ännu mer, men har full förståelse för de komplexa processer som ett järnvägsbygge innebär, fortsätter Elisabeth Sinclair.
Läs mer om bygget av Norrbotniabanan här.
Investeringar för över 700 miljarder genomförs och planeras i Västerbotten och Norrbotten. Det är siffror som tydligt visar på regionens växtkraft. Investeringarna är också i huvudsak koncentrerade längs kuststräckan mellan Umeå och Luleå, vilket gör behovet av Norrbotniabanan ännu mer akut.
Det är en expansiv region som vinner mark mycket tack vara sina hållbara erbjudanden.
– Det handlar till exempel om stora bidrag till energiförsörjning, bioekonomi och användning av grön teknik. Det lockar företag och investeringar från hela världen.
Norrbotniabanan är något som näringslivet längtar efter, inte minst för att säkra sin kompetensförsörjning. Just nu är arbetsmarknadsregionerna längs kusten åtskilda och koncentrerade till varje stad med omnejd.
– Med Norrbotniabanan får vi ett starkt kuststråk som även gynnar landsbygdsutvecklingen avslutar Elisabeth Sinclair.