ANNONS FRÅN WIRELESSCAR SWEDEN AB
Mobilitetstjänster omformar fordonsindustrin
Uppkopplade bilar öppnar dörren till ny typ av mobilitet, och pushar fordonsindustrin mot en mjukvarucentrerad biltillverkning. För biltillverkare kommer tillgången till realtidsuppdaterade data bli helt avgörande framåt.
Molntjänster för bilar bidrar till en smartare, säkrare och mer hållbar mobilitet. Tomas Carlfalk, chefsarkitekt och chef för cybersäkerhet på WirelessCar, och Natalie Lucca, produktägare för Data & Analytics, berättar hur.
– Bilen kommer att bli en del i ett ekosystem. Nu ser vi den som något vi förflyttar oss med, men förutsättningar finns för att skapa nya tjänster, så som batteribuffert i elnätet, paketinlämning med mera. Vi ser också att den yngre generationen är öppna för att dela på bilarna som redan används, säger Natalie Lucca.
Ökad användningsgrad för mer hållbar mobilitet
Enligt studier står våra bilar still 96 procent av tiden. Om användningsgraden för redan producerade bilar skulle öka med en procent skulle det kunna göra stor skillnad för koldioxidutsläppen. Här kan uppkopplade tjänster spela en viktig roll.
– Genom att analysera stora mängder data som visar på faktiskt körmönster kan vi förutspå när bilen inte kommer användas och därmed på ett realistiskt sätt ha underlag till framtidens mobilitet, som car sharing, berättar Natalie Lucca.
Möjliggör nytt, digitalt arbetssätt
Med tillgång till realtidsdata kring förarnas rörelsemönster kan man också träna machine learning-modeller att förutspå var behovet av laddstolpar och verkstäder kommer att bli som störst framåt – värdefulla insikter för biltillverkaren. Datatillgången möjliggör också ett helt nytt arbetssätt.
– Historiskt har bilarna behövt komma in till verkstaden för att tillverkaren ska kunna lista ut vad som har gått fel. Med uppkopplade bilar som kontinuerligt skickar diagnostikinformation kan felen upptäckas tidigare, och framtida fel kan förebyggas redan i produktutvecklingen. Det här gör biltillverkarna betydligt mer agila än vad de har kunnat vara tidigare, konstaterar Tomas Carlfalk.
Stort behov av kompetens
Han och Natalie Lucca arbetar på WirelessCar som hjälper världens biljättar att ta klivet in i framtiden, genom att digitalisera fordonen med uppkopplade tjänster. Företagets devopsteam pushar biltillverkarna från en tillverkningsprocess där hårdvaran är i fokus, till en mer mjukvarucentrerad process. Och utvecklingen går mycket snabbt.
– För att bilindustrin ska kunna digitaliseras behövs mjukvaruingenjörer och utvecklare som vill vara med och förändra och bidra till att framtidens mobilitet blir hållbar, smart och säker. Hos oss på WirelessCar finns stora möjligheter att göra just detta. Vår utmaning framåt är att lyckas fylla det stora kompetensbehovet, det är viktigt för hela branschen, säger Tomas Carlfalk.