ANNONS FRÅN VISUAL COMPONENTS
Minskade risker med virtuell driftsättning
Industrin genomgår, som bekant, en enorm omställning. Men i digitaliseringen av industrin, uppbyggnaden av smarta fabriker och robotisering finns det utmaningar. Exempelvis i driftsättningsfasen av projekten finns det risker som kan komma att bli kostsamma både vad gäller tid och kostnad. Med den vetskapen har en lösning tagits fram - och den stavas; virtuell driftsättning.
Christer Ericsson är försäljningschef på Visual Components. Med sin långa tekniska bakgrund har han tillsammans med sina kollegor jobbat för att reducera risker och möjliggöra effektiva driftsättningar.
– Visual Components grundades 1999 och har sedan starten utvecklat en simuleringsplattform. Första versionen var ett säljverktyg för en maskinbyggare inom kretskortstillverkningen i Finland. Efter hand kom vi att bli mer och mer inriktade på robotik och flöden för att sedan vidareutveckla simuleringsplattformen till att kunna simulera allt som rör sig i en fabrik. Det skapar enorma möjligheter i allt från att visa på hur en robot fungerar i ett större sammanhang till att undersöka hur man ska bygga en fabrik och skapa olika flöden, säger Christer.
Fördelar med virtuell driftsättning
Visual Components är grundat av simuleringsexperter och deras gemensamma ambition var och är fortfarande att skapa en plattform som alla kan använda. En användarvänlig plattform som inte ska kräva massa tid och kunskap för att kunna dras fördelar av till exempel genom att nyttja den för virtuell driftsättning. Bland fördelarna med virtuell driftsättning hittar vi:
● Spara pengar
● Spara tid genom samtidig utveckling (mekanik & styrlogik)
● Reducera risk
● Minska fel att åtgärda i fabrik
● Förbättrad kommunikation mellan olika intressenter
– I vår simuleringsplattform arbetar man in i en 3D-värld och i den har man ett bibliotek med förkonfigurerade objekt, som till exempel ett rullband, gaffeltruck, robot, operatör eller en CNC-maskin. I 3D-världen kan du dra och släppa saker på golvet, koppla ihop dem med varandra och när du trycker på play, startar simuleringen och gaffeltrucken börjar hämta materialet. Du kan även få ut statistik om hur ofta en maskin går sönder, eller var det skapas köer. Och baserat på den statistiska datan i kombination med den visuella stimuli från simuleringen kan du identifiera flaskhalsar, var pallstället borde stå och så vidare, berättar Christer.
Vill du veta mer om virtuell driftsättning? Här finns några filmer på temat.
En unik användarvänlighet
Virtuell driftsättning är ett tillvägagångssätt för att testa och validera ditt styrsystems logik, i allt från en enskild maskin, till en tillverkningslinje och till slut i en hel fabrik. Du gör allt detta i en virtuell miljö innan den fysiska driftsättningen påbörjas.
– Vi är en av får simuleringsplattformar på marknaden som tillåter användarna att blanda olika robotmodeller i samma miljö. Och i kombination med att vårt bibliotek innehåller drygt 1640 robotar från över 60 olika tillverkare gör det oss unika. I vår miljö programmerar du alla robotar på samma sätt, vilket skapar en god användarvänlighet, då språken skiljer sig avsevärt mellan olika robottillverkare. Senare när du ska virtuellt driftsätta anläggningen så är det viktigt att robotkod körs i sin miljö, PLC-kod i sin miljö och HMI:er testas av mot dessa i den virtuella världen. För att möjliggöra att all denna utrustning kopplas ihop med simuleringsplattformen så har vi utvecklat en mängd gränssnitt, däribland mot Beckoff TwinCat, Siemens SIMIT, Siemens SIMATIC S7, OPC UA, Fanuc Robot server, Universal Robots med flera.
– Det finns stora vinster att göra i detta. Och allt går ut på att vi bygger en virtuell modell så detaljerad som möjligt, innan den fysiska anläggningen byggs. I den virtuell modellen kan vi sedan testa styrsystem, sensorer, rullband - rubbet. En av de viktigare aspekterna är även att den virtuella modellen möjliggör effektiv kommunikation mellan projektets olika intressenter, då alla kan ta del av lösningsförslaget på ett effektivt sätt. Till skillnad mot om lösningsförslaget är ritat i 2D, där det kan krävas en del utbildning och erfarenhet för att ta till sig lösningsförslaget på ett effektivt sätt. Genom virtuell driftsättning kan våra kunder jobba bort mycket av de potentiella felen i förväg, och därmed sänka kostnad och risk för alla inblandade parter avslutar Christer.