ANNONS TELE2 IOT

IoT är hjärtat i digitaliseringen

Vi har rört oss ur den tid då digitalisering var en perifer dröm. Nu är vi i den, mitt i den. I takt med att utvecklingen går snabbare blir digitaliseringen dock mindre av en USP och mer av en hygienfaktor. Och vad händer när du inte längre kan använda digitalisering för att differentiera dig?

Publicerad Senast uppdaterad

Onur Kasaba är försäljningschef på Tele2 IoT och tillsammans med sitt team jobbar han för att just skapa differentiering på flera konkurrenskraftiga marknader.

– Oavsett vilken industri du befinner dig i blir det svårare att särskilja sig ju längre vi kommer med digitaliseringen. Olika marknader närmar sig varandra och riktar sig till samma företag och kunder. När du kommer på något nytt gör någon annan samma sak. Därför måste du titta på andra delar av verksamheten där du verkligen kan särskilja dig, och det är i kundupplevelsen, berättar Onur.

Kärnan återfinns i kundupplevelsen

Onur Kasaba, säljchef på Tele2 IoT

Vad kundupplevelsen innebär skiljer sig såklart mellan branscher och företag. Men när det kommer till hur du använder digitalisering för att främja kundupplevelsen finns det handfasta saker att tänka på.

– Vi definierar en bra kundupplevelse efter hur väl du använder den data som digitaliseringen möjliggör för dig och hur väl du implementerar förändringar baserat på din data, säger Onur.

För första gången i mänsklighetens historia har vi möjlighet att kommunicera med saker. En möjlighet som öppnar många dörrar när det kommer till att förädla och utveckla kundupplevelsen.

– Genom att samla in data med hjälp av IoT och låta data ligga till grund för dina beslut kan du drastisk förändra upplevelsen för dina kunder. Det handlar inte bara om att koppla upp dina saker utan även interagera med dem. Vi har till exempel jobbat med ett hotell där vi hjälpt dem koppla upp och mäta luftkvaliteten i sina rum. Och när nivåerna på luften sjunker kickar en luftrening igång automatiskt. De samlar in data via sensorer och interagerar med luftrenaren för att skapa en bättre kundupplevelse, förklarar Onur.

Vill du veta mer om IoT som hjärtat i digitaliseringen?

IoT - gränslandet mellan sinnet och det verkliga livet

För företag som vill expandera är transformation en viktig faktor. Ett sätt att transformera på är att identifiera de delar av verksamheten där mänsklig delaktighet är överflödig.

– Många frågar mig om jag är emot människor. De tycker att mina råd skapar en situation där man försöker göra sig av med människan. Men det är tvärtom. Vi jobbar med en stor tillverkare av 5G-utrustning som byggt en ny fabrik, fylld av autonoma robotar och jag ställde frågan till dem - har ni sagt upp all er personal? Men ingen har sagts upp utan allokerats till nya typer av uppgifter baserat på företagets nya behov. Och deras produktion har fördubblats, säger Onur.

För att uppnå en större tillväxt behöver du se över dina processer. Om alla är byggda på mänskliga interaktioner växer du långsammare och med exponentiellt lägre grad. Men genom att analysera vilka processer som kan dra fördel av digitalisering, IoT och insamling av data kan du transformera dem och öka din tillväxt - utan att förlora den mänskliga känslan.

– Vad en bra kundupplevelse är förändras med tiden. Det finns därför höga krav på de företag som vill hänga med. Och vägen dit är digitalisering. Om du samlar in rätt data och agerar på den på ett effektivt sätt kommer du alltid att ligga i framkant vad gäller dina kunders behov, avslutar Onur.

Annonsinformation

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. I det fall du har synpunkter på annonsens innehåll, vänligen vänd dig till annonsören.

Önskar du annonsera eller komma i kontakt med Ny Tekniks kommersiella redaktion? Skicka ett mail till agency@nyteknikgroup.se