ANNONS FRÅN SVENSKA MÄSSAN

Hybridevent lockar nya målgrupper till mässorna

Frida Edman är affärschef på Svenska Mässan och ansvarig för Bokmässan. 2020 fick Bokmässan över 600 000 visningar och blev därmed Sveriges största digitala event. Foto: Ola Kjellbye

Den senaste tiden har minst sagt vänt många branscher upp och ned. Inte minst mässbranschen. Ställ inte in, ställ om har blivit ett rungande motto som många mässarrangörer tagit tillvara på och med facit i hand har det lett till en hel del spännande insikter och upptäckter.

Publicerad Senast uppdaterad

Frida Edman är affärschef på Svenska Mässan och ansvarig för Bokmässan. 2020 fick Bokmässan över 600 000 visningar och blev därmed Sveriges största digitala event.

- Det viktigaste för oss var att trots den tiden vi lever i ska vi tillgängliggöra samtalet om litteratur och bildning. Vi ville ta ansvar för att det samtalet skulle få pågå. Därför valde vi att utveckla en ny tjänst som vi kallar för Bokmässan Play. Vi insåg att det fysiska mötet är svårt att ersätta med en digital utställning. Vi valde istället att tillgängliggöra över 150 litterära samtal digitalt, säger Frida Edman.

Trots att det fysiska mötet fortfarande är viktigt inom nätverksbyggande och utbildade evenemang finns det ett annat perspektiv som inte får glömmas bort, nämligen tillgänglighet. Omställningen till semidigitala evenemang och hybridevent har öppnat många dörrar som tidigare inte kunnat öppnas.

- Digitala innovationer som Bokmässan Play kan tillgängliggöra delar av ett arrangemang för människor som annars inte hade haft möjlighet att komma och ta del av innehållet. Digitala plattformar hjälper oss att möta nya målgrupper och kan bidra till en större spridningskraft. Det fysiska mötet går inte att ersätta, det är fortfarande sant, men digitala plattformar kan kompensera och komplettera upplevelsen på plats, berättar Frida Edman.

Under Bokmässan 2020 visades de litterära samtalen sammanlagt över 600 000 gånger. Jämfört med de klassiska besökarna av Bokmässan kunde Frida Edman och hennes kollegor se en del spännande utvecklingar i deltagandet.

- För första gången kunde vi se att människor deltog från alla delar av Sverige och Norden, och dessutom flera delar av världen, som inte tidigare hade rest till Göteborg för att delta fysiskt. Dessutom ökade antalet män som deltog. Normalt brukar 20% av våra besökare vara män men 2020 var det över 32% män som tog del av innehållet.

Den rådande situationen har lett till en ofrivillig förändring i mässbranschen. Men med det sagt, har det också kommit att bli en värdefull förändring. Just nu är Svenska Mässan i dialog med Näringsdepartementet och Folkhälsomyndigheten kring hur mässorna kommer att kunna öppnas upp framöver med restriktioner och distansering. Men, vad än framtiden innebär för mässor så kommer hybridevent och semidigitala lösningar kvarstå som ett komplement till den fysiska mässan.

- Jag tror att upplevelsen kan förstärkas både på plats men också för dem som inte har möjlighet att vara på plats. Vi såg att många vill vara på plats men man vill också kunna ta del av innehållet i efterhand. Det finns en stark betalningsvilja för det. På plats får man nya idéer och perspektiv och går därifrån med en ny upplevelse. Det man kan göra i efterhand är att förkovra sig i innehåll med hjälp av en digital tjänst. Det finns en enorm potential att möta nya målgrupper och få ut sitt varumärke på helt andra sätt. Som aktör kommer man att på sikt stärka sin affär om man arbetar med hybridevent, avslutar Frida  Edman.

Vill du veta mer om Svenska Mässan besök vår hemsida här »

Svenska Mässan

Svenska Mässan Gothia Towers är en av Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan Gothia Towers arrangerar och driver mässor, möten, hotell, restauranger, spa och en showarena. Varje år välkomnas drygt två miljoner besökare till mötesplatsen. Svenska Mässan Gothia Towers ägs av en privat, oberoende stiftelse, Svenska Mässan Stiftelse. Stiftelsens uppdrag är att främja näringslivet och varje år genereras drygt 3,2 miljarder kronor i turistekonomiska effekter.