ANNONS FRÅN D-CONGRESS
Höga fraktkostnader hindrar svensk handel
Höga fraktkostnader är det enskilt största hindret för svenska e-handlare när de ska sälja till konsumenter utomlands. WSP har på uppdrag från Svensk Handel tittat närmare på orsakerna för att på sikt hitta lösningar på problemet som kommer att kräva branschöverskridande samarbeten med aktörer inom logistik och transport.
Under 2018 handlade svenska konsumenter varor från utländska e-handlare för cirka 11 miljarder kronor. Däremot beräknas den motsvarande svenska e-handelsexporten till endast 5-9 miljarder. Svensk Handel har publicerat en undersökning som visar att endast varannan renodlad e-handlare säljer till konsumenter i andra länder. Bland dem som har fysisk butik och e-handel säljer enbart 2 av 10 till andra länder.
- På sikt så ser vi att Europa och världens e-handel blir mer integrerad. Det är lika lätt att beställa en produkt från Asien som det är att köpa den i en fysisk butik på lunchen. Konsumenten är numer global och är vi inte konkurrenskraftiga inom transport och transportpriser så hämmar det vår export och konkurrenskraft, säger Stefan Kvarfordt, Näringspolitisk expert från Svensk Handel.
Anledningen varför den svenska e-handelsexporten inte är högre är enligt Svensk Handels undersökning framförallt dyra fraktkostnader. 6 av 10 e-handelsföretag anger att fraktkostnader är ett stort, eller mycket stort hinder, när det gäller handel till andra EU-länder. På frågan varför det är så här, finns tyvärr inga enkla svar att ge.
- Det här är en oerhört komplicerad fråga som man behöver verkligen djupdyka i för att få fram något svar för det finns inga enkla lösningar. Därför behöver vi titta på det här tillsammans med verksamheter inom transport och logistik för att komma fram till en lösning, säger Stefan Kvarfordt.
Utifrån den undersökning som Svensk Handel gjorde fick WSP i uppdrag att titta närmare på detta område för att komma fram till en djupare förståelse för grunden till problematiken. Under konferensen D-Congress i Göteborg i mars kommer de preliminära resultaten av denna undersökning att presenteras. Med utgångspunkt från det resultatet kommer sedan en paneldiskussion inledas med förhoppning att hitta lösningar.
- Vi är intresserade av att bygga upp kunskap och vad vi tillsammans kan göra för att stärka e-handeln i Sverige. Vi hoppas att det här kan bidra till en diskussion och en dialog med transportbranschen i stort och hur vi kan stärka konkurrensen tillsammans med de som är utförare av den här typen av tjänster, säger Stefan Kvarfordt som kommer att moderera paneldebatten på plats.
Förväntningen är att detta kan vara startskottet till att skapa en effektivare och mer konkurrenskraftig fördel för svensk e-handel för att kunna fortsätta verka i en allt mer globaliserad och digitaliserad ekonomi.
D-Congress är en konferens kring digitalhandel som går av stapeln den 5:e mars och är ett samägt arrangemang mellan Svensk Handel, Svensk Digitalhandel och Svenska Mässan. Årets tema är Purpose Driven Commerce.
Mer information om konferensen samt hur man köper biljetter finns här.