ANNONS FRÅN NOKIAN TYRES
Ha tålamod och vänta med däckbytet
Vårkänslor och ivrig på att byta till sommardäck på bilen? Gör inte det utan vänta tills det inte finns risk för halka.
Marsvädret är nyckfullt, ena dagen kan det vara hur varmt som helst och andra dagen kan det snöa och vara halt. Ha lite tålamod tills temperaturen ligger över +5 grader även på nätterna.
Bilister som redan efter ett par varma vårdagar byter till sommardäck lär få ångra sina tidiga vårkänslor. För det första är det olagligt att köra med sommardäck fram till den 31 mars då man enligt lagen ska ha vinterdäck om det råder vinterväglag. Och man ska komma ihåg att det alltid är polisen som avgör ifall det är vinterväglag eller inte. Det blir 1 200 kronor i böter om polisen anser att du kör med olagliga däck.
Farligt med sommardäck
För det andra är det också farligt att köra med sommardäck i kylan. Risken för halka när vägen är isig eller snöig är självklar men köregenskaperna är betydligt sämre även på våta vägar och på barmark.
– Sommardäck har en hårdare gummiblandning än vinterdäck och när temperaturen är lägre än +5 grader blir gummiblandningen ännu hårdare. Det gör att sommardäck ger betydligt sämre grepp än vinterdäck i kylan. Vinterdäck har även ett mönster med ett stort antal lameller som förbättrar greppet på is och snö, säger Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige.
Nokian Tyres har testat bromssträckorna på isunderlag med sommardäck och nordiska dubbdäck. Vid en inbromsning från en hastighet på 40 km/h hade bilen med sommardäck över fjorton billängder längre bromssträcka än bilen med dubbdäck.
Sämre grepp på barmark
Även på barmark ger sommardäck ett sämre grepp när det är kallt. Den hårda gummiblandningen gör att bilen lätt får sladd vid en väjning eller i en kurva.
Det säkraste är att vänta med däckbytet åtminstone till början av april.
– Enligt lagen får man köra med dubbdäck fram till den 15 april och även längre om det råder eller förväntas vinterväglag. Med dubbfria vinterdäck kan man fortsätta att köra ännu längre tills temperaturen håller sig stadigt över +5 grader. Ta inga onödiga risker och fortsätt att köra med vinterdäck tills våren kommer på riktigt, rekommenderar Emil Sundholm.