ANNONS FRÅN DANSKE BANK

Fysiskt e-mynt bromsar köpen

"Spendera pengar är faktiskt smärtsamt för människor. Det utlöser bokstavligen smärtreceptorer", säger en av Scrips utvecklare.
Scrip-myntet är konstruerat för att återskapa upplevelsen av att handla med mynt och sedlar utan att man hanterar faktiska kontanter.

Det ska kännas när man betalar. Det var tanken som fick designstudion New Deal Design i San Francisco att skapa ”The Scrip”, ett digitalt mynt i solid koppar.

Publicerad Senast uppdaterad

Designen bygger på betalningens psykologi. Neurologiska studier har visat att hjärnan påverkas mer när man betalar med kontanter, jämfört med kortbetalningar.

”Spendera är smärtsamt”

– Spendera pengar är faktiskt smärtsamt för människor. Det utlöser bokstavligen smärtreceptorer, själva handlingen att flytta dessa fysiska pengar från ett ställe till ett annat utlöser en känsla av förlust och skapar motvilja, säger en av Scrips utvecklare, Jaeha Yoo, till webbtidningen The Verge.

Scrip-myntet är konstruerat för att återskapa upplevelsen av att handla med mynt och sedlar utan att man hanterar faktiska kontanter. När det ”känns” att betalningen mer liknar en fysisk penningtransaktion ökar sparsamheten.

Kontaktlösa betalningar

Scrip finns ännu bara som prototyp, men innovatörerna bakom menar att ”myntet” ska kunna anslutas till banken som vilket kort som helst. Betalningen fungerar med  terminaler som accepterar kontaktlösa betalningar. Myntet har även en slags Swish-funktion så pengar kan överföras från en Scrip-innehavare till en annan.

Förutom en display som visar saldo och summan som förs över, har kopparmyntet en fiskfjällsliknande ovansida där små metallpiggar formar mönster och siffror. Ska exempelvis 250 kronor betalas, formar metallbiten siffror och för att betala måste man trycka bort siffrorna fysiskt med handen, som det vore sedlar, 100 + 100 + 50. Det går även att lägga till funktioner som att användarna måste dra långsammare ju mer de spenderar.

Yngre lär sig budget

En tanke med Scrip att myntet ska bidra till att yngre konsumenter kan lära sig budget och pengars värde

 – Jag har en son och jag tänkte, i en tid när jag köper saker med min klocka, kommer han att svårt att förstå varför det är okej att köpa något för 5 dollar men inte för 25 dollar, säger Jaeha Yoo.

Det digitala myntet finns som sagt inte ute på marknaden ännu, det är i dagsläget tänkt som en prototyp som ska inspirera till liknande betalningsformer som hjälper konsumenten att hålla i slantarna.