ANNONS FRÅN CONNECT EXCELLENT COMPANIES SWEDEN AB
Full koll på lagret ända ut i bilen – ordning och reda betalar sig
Den svenska marknaden för elinstallationer omsätter totalt cirka 80 miljarder kronor. Av det omfattar en stor del material och logistik. Branschen har samtidigt legat efter när det gäller att effektivisera lager- och inköpsrutiner.
Trots att få företag är så materialintensiva och beroende av att ha koll på lagret som elinstallatörer präglas arbetet ofta av manuella moment och osäkerhet. Vad finns och var finns det? På Svalebergs som ingår i Svenska Elkedjan har man valt att förenkla och effektivisera vardagen med Elkedjans moderna logistik- och e-handelslösning (B2B).
– I dag räcker det inte att vara en duktig elektriker, man måste se till helheten och inte minst kunna överblicka det egna lagret och materialflödet. Installationsarbeten ska heller inte behöva försenas eller kompliceras på grund av logistik eller brist på material, kommenterar Svalebergs grundare och vd Jonas Johansson.
Enkelhet en framgångsfaktor
Den nya logistik- och e-handelslösningen bygger på integrationsmotorn Blue Integrator och har fått namnet Elkedjan Nära. Lösningen sköts smidigt med hjälp av webbläsare, streckkoder, handscanner och nu även mobiltelefonen. På morgonen plockar varje elektriker ut det material som behövs för dagens arbete. Materialet hamnar per automatik på arbetsordern vilket ger mindre svinn och bättre koll. På alla artiklar som används bestäms en minimigräns. När den gränsen är nådd sker en automatbeställning med tillhörande leverans från Elkedjans centrallager till medlemmens lager. Lösningen gör att Svalebergs och andra anslutna medlemsföretag aldrig står utan viktigt material, samtidigt som de inte binder upp kapital i onödan. Saldo och lagervärde blir också uppdaterat och lättöverskådligt.
Mobilapplikation gör bilarna till en del av lagret
– Även om lösningen bygger på ett relativt avancerat IT-stöd är den enkel att använda. Med införandet av den nya mobilapplikationen utvidgas lösningen dessutom på så vis att det går att se varje bil som en del av lagret. Det ger både medlemsföretaget och den enskilde elektrikern snabb koll på vad som finns i bilen. En viktig aspekt är också att lösningen är fullt kompatibel med medlemmarnas olika affärssystem. På så vis kan vi erbjuda en väl sammanhållen helhetslösning som gör stor nytta i vardagen, kommenterar Christian Nordemark, ansvarig för medlemmarnas införande av Elkedjan Nära.
Bättre service och ökad produktivitet
– I vår verksamhet betalar sig ordning och reda – både i tid och pengar. Framförallt skapar det förutsättningar att erbjuda kunderna god service och väl utförda arbeten. Ur företagets perspektiv har införandet av Elkedjan Nära också inneburit mindre svinn och bättre produktivitet. Tid som tidigare gick åt för att hämta material kan nu läggas på att installera och få klart jobben. Genom att bilarna numera blivit en del av lagret har vi också fått bra ordning och reda där. Lägg därtill att inventeringen nu är enkel att göra. Det sparar en hel del tid i vår verksamhet, fortsätter Jonas Johansson.
Exempel på fördelar:
● Ordning och reda – mindre ställtid
● Mindre svinn – bättre lönsamhet
● Enkel inventering
● Ökad hållbarhet – bilkörning blir till produktionstimmar
● Lägre kapitalbindning – ”inte för mycket inte för lite” (i lager)
● Inköp via automatiserad e-handel
● Lösning kopplad till affärssystem