ANNONS FRÅN NY TEKNIK AGENCY
Ericssonchefen hyllar sponsrad datatrafik
Ericssonchefen hyllar tanken på sponsrad datatrafik i mobilnäten. <br/>- En fenomenal innovation, sa han under ett videofilmat framträdande på CES.
Den amerikanska mobiloperatören AT&T lanserar under årets första kvartal en ny mobildatatjänst, där datatrafiken sponsras av innehållsleverantören. Fakturan går alltså inte till abonnenten, utan till det sponsrande företaget.
- En fenomenal innovation, sa Ericssons vd Hans Vestberg under sitt framträdande på AT&T:s utvecklarseminarium under CES.
Ett fem minuters videoklipp från framträdandet finns på Youtube.
Vestberg konstaterade också att varje prissänkning med 10 dollar för en smart mobil innebär att ytterligare 100 miljoner människor världen över har råd att skaffa en.
- Lägre priser för smarta mobiler i kombination med sponsrade datatjänster. Tänk så många innovativa tjänster det skulle kunna ge upphov till. Sponsrade datatjänster är en fantastisk lösning för underhållningstjänster. Men också för hälso- och andra samhällstjänster, sa Vestberg.
AT&T förutspår att de sponsrade datatjänsterna kommer att locka företag inom hälsa, media, underhållning och finanssektorn.
Tanken är att tjänsten ska uppmuntra abonnenter att testa nya appar, surfa på online-tjänster och titta på film- och speltrailer utan att behöva bekymra sig för dataanvändningen.
- Kunder som klickar på den sponsrade dataikonen vet att datatrafiken som används för just den tjänsten ingår som en del av månadsabonnemanget, säger Ralph de la Vega, vd för AT&T Mobility, i ett pressmeddelande.
Kritiker i USA hävdar att detta bara är ett sätt för AT&T att ta betalt två gånger. En gång från abonnenten, och en gång till från de sponsrande företagen.