ANNONS FRÅN VERISURE
En investering i IT-avdelningen är en investering i hela företaget
"För att fortsätta växa och konkurrera på en snabbrörlig marknad är det viktigt för företag att investera i sin IT- och utvecklingspersonal."
Larmföretaget Verisure har två innovationscentrum i Sverige och har växt sina IT-team kraftigt under senare år. Det har gjorts med hjälp av tydliga projektstrukturer och interna stödfunktioner, så väl som ett fokus på att utveckla varje medarbetare.
- Vi är en väldigt digitaliserad verksamhet, och började den resan redan 2004 när vi slutade att faxa och e-posta serviceärenden och istället utvecklade en webbtjänst. Idag är hela kärnverksamheten digitaliserad för att öka effektiviteten och kvalitén på den säkerhet vi kan erbjuda våra kunder, berättar Markus Finér, Director of Technology and Development Norra Plattformen, Verisure.
Markus Finér började på Verisure, då Securitas Direct, redan 2003 när han plockat ut sin civilingenjörsexamen inom datateknik. Han jobbade från början på larmbordet, men fick snart en tjänst på IT-avdelningen. Idag är han chef över utvecklingsavdelningen på Verisures två innovationscentrum i Malmö och Linköping, och ansvarar för ett team på runt 175 personer.
- Jag har nära kontakt med alla medarbetare och tillsammans diskuterar vi förbättringar i systemen och bästa vägen framåt. Vi har över 2 miljoner kunder, och om vi kan spara bara en sekund per larm innebär det en ökad trygghet för våra kunder, samtidigt som det innebär stora kostnadsbesparingar för oss som företag, säger Markus Finér.
- Jag är en stor förespråkare av att chefer ska vara närvarande och spendera mycket tid med sina team. Att lära sig att förstå teamen och de produkter och projekt de designar. Att ge dem feedback och input utifrån sin egen erfarenhet, menar Andrew Wells, Chief Product and Service Officer på Verisure, med ansvar för R&D-teamen i Spanien och Sverige.
På innovationscentrumen i Sverige jobbar idag över 300 personer, och företaget har även ett innovationscentrum i Madrid som man jobbar nära. Verisure jobbar med hela värdekedjan av sina produkter in-house, och utvecklar allt från idé till färdiga produkter och tjänster. Medarbetarna erbjuds vidareutbildning och kompetensutveckling, samtidigt som möjlighet finns att testa på och lära sig av olika roller inom verksamheten.
- Det är spännande att alla delar finns internt på företaget, och att det går att få insyn i och lära sig av alla olika komponenter, från webb och mjukvara, till databaser, mekanik och elektronik. Många ingenjörer i våra team uppskattar att få den förståelsen och erfarenheten, Max Sunemark, R&D Director, Verisure.
- Om någon gör ett bra jobb spelar det ingen roll var den personen befinner sig inom organisationen. Vi balanserar så att den som är bäst lämpad för en uppgift får ta sig an den. Vi jobbar både med vertikala team, där ingenjörer inom samma specialområde jobbar nära varandra för att utvecklas tillsammans. Sen har vi även projektteam som är krossfunktionella, och där det är ingenjörer från flera olika bakgrunden som jobbar tillsammans och kan lära av varandra, berättar Andrew Wells.
Att växa en IT-avdelning kommer med många lärdomar. Markus berättar att man idag har formaliserat en projektstruktur ovanför den agila metodiken företaget jobbar efter.
- Det är viktigt att ha rutiner på plats som skyddar utvecklingsavdelningen från att nya projekt bara startar upp hela tiden utan att någonting hinner bli klart. En effektiv projektprocess behövs som skapar tydlighet och ställer motkrav på resten av verksamheten. Nyckeln är alltid tät dialog och bra kommunikation, och att komma ihåg att varje medarbetare har en viktig roll att fylla, förklarar Markus.
Till utvecklingsavdelningen har Markus anlitat tre coacher som står utanför projekten men som finns på plats för att stötta medarbetarna; en UX-coach, en arkitektcoach och en testcoach. Coacherna är obundna organisatoriskt och sitter inte i några specifika team, vilket innebär att de kan jobba mer övergripande och stötta hela utvecklingsavdelningen.
- Vår UX-coach hjälper till att utveckla användarbarheten i de interna systemen genom att stötta och utbilda både produktägare, utvecklare och testare. Testcoachen jobbar primärt med våra testare, men även med att hjälpa utvecklarna med kvalitetshöjande metoder så att testarna upptäcker färre fel. Vår Systemarkitekt hjälper till att designa robusta, skalbara lösningar, som minskar beroendena mellan teamen. Att ha interna stödfunktioner är något som avdelningen uppskattar och de positiva effekterna i verksamheten är stora, menar Markus Finér.
Även inom de andra avdelningarna på innovationscentrumen jobbar man enligt tydliga riktlinjer för att säkerställa att kommunikationen fungerar, och att support finns på plats för att medarbetarna ska kunna göra ett så bra jobb som möjligt, och fortsätta utveckla företagets larmerbjudande.
- När vi sätter oss ned för ett möte tillsammans hela teamet veckovis, och pratar om vad alla jobbar med just nu, så lämnar vi titlarna utanför rummet. Jag tror inte på hierarkier, utan det är öppet för alla att dela sin åsikt och sina idéer; då blir vårt erbjudande till slutkunden ännu bättre. Vi växer år efter år, och då är det viktigt att ha en balans som gör att folk trivs och har möjlighet att utvecklas, avslutar Andrew Wells.
Läs mer om Verisure och deras Innovation Centre.