ANNONS FRÅN BACKER
”Elektrifierade fordon kommer stegvis att kannibalisera förbränningsmotorn”
Morgondagens fordon är synonymt med elektrifiering. När förbränningsmotorer byts ut mot eldrift ställs nya och högre krav på leverantörerna. Ett företag som matchar branschens omställning är Backer – experten inom den senaste värmetekniken för elfordon.
Från den lilla orten Sösdala i mellersta Skåne har Backer vuxit och blivit den främsta, världsledande leverantören av lösningar inom värmeelementbranschen. Bolagets lösningar finns i allt från strykjärn och diskmaskiner till satellitmottagare och flera transportmedel.
I och med den gröna omställningen inom fordonsbranschen har lösningar för elektrifierade fordon fått ett uppsving för att matcha den snabba utvecklingen under de senaste åren. Och Backer är inte sena på bollen. Utveckling inom eldrivna och självkörande fordon har gjort dem till en nyckelaktör inom värmelösningar som är avgörande för fordonets tillförlitlighet.
– Det ställs helt andra krav på produkter och funktioner i och med elektrifieringen inom fordonsbranschen eftersom du inte har en bränslebaserad källa. Fordonsrelaterad mjukvara är något som fordonsbyggare förväntar sig att fler underleverantörer kan integrera i framtiden. Det innebär att vi måste vara djupt involverade i kommunikationskraven för mjukvaran och erbjuda energieffektiva lösningar, säger Kristian Paulsson, produktchef på Backer.
Mjukvaran vital för elfordons funktion
Enligt Kristian Paulsson handlar elfordon många gånger mer om mjukvara än hårdvara. Med övergången till elektrifiering har datorer blivit bilens hjärta som kommunicerar med batteriet, elmotorerna, bromsarna, lamporna samt andra kritiska system. Utan mjukvara fungerar ingenting i elfordonet, helt enkelt.
– Utan mjukvaruutveckling fungerar inte morgondagens fordon, säger Kristian Paulsson.
I samband med omställningen uppstår ett tomrum där fordonsbyggare som i stor mån varit bränslefokuserade nu får svårt att ställa om till att koda mjukvara som ska styra alla funktioner. Och samtidigt blir ledtiderna allt kortare. Johan Harder, platschef på Backer Calesco, en affärsenhet inom Backer AB, berättar att Backer börjat titta på fjärde generationens produkter för elektrifierade fordon.
– För att framtidens fordon ska kunna vara helt självkörande och verkligen fungera under alla förhållanden behövs rengöringssystem och värmning av linser, radarsystem och sensorer. Här har vi flera stora projekt som vi tror kommer få stor betydelse framåt, säger Johan Harder, platschef på Backer Calesco.
Korta beslutsvägar är en lyckad strategi
Med över 50 års erfarenhet inom intelligent uppvärmning och styrning ligger Backer i framkant i branschen och har bred kunskap inhouse. Lika viktigt som att värna om den befintliga kompetensen är det också att attrahera nya förmågor. Kristian Paulsson berättar att företaget är snabbfotade och främjar korta beslutsvägar.
– På Backer har vi en optimistisk framtidssyn och välkomnar nya ingenjörer och teknikintresserade med öppna armar. Som ny hos oss kommer du in till en arbetsplats med väldigt korta beslutsvägar. Vi har en filosofi inom NIBE-koncernen som vi kallar för Combined Power som kort och gott innebär att bolag inom gruppen sammankallas och medverkar i utveckling och framtagning av produkter och lösningar med sina respektive unika kompetenser och teknik. Detta ger en god teknikkunskap och kompetensöverföring mellan bolagen. Det har visat sig vara en lyckad strategi, säger han.