ANNONS FRÅN YARA MARINE TECHNOLOGIES

Deras uppdrag: göra sjöfarten mer miljövänlig

Daniel Ek, processingenjör och Carl Edelberg, mekanikkonstruktör.

Yara Marine Technologies är ett ungt företag i stark tillväxt och med ett tydligt uppdrag: att sänka utsläppen av skadliga ämnen från världens fartygstrafik. ”Vi jobbar hela tiden för en bättre miljö”, säger Daniel Ek, processingenjör.

Publicerad Senast uppdaterad

Behovet av att transportera varor och människor ökar och fartyg är ofta den mest effektiva lösningen för att göra det. Nya regler ställer samtidigt krav på minskade utsläpp av såväl SOx (svaveloxid) som NOx (kväveoxid). Det är här som Yara Marine Technologies kommer in i bilden då deras produkter gör just detta. Tidigare har svavelutsläppen begränsats av bränslets svavelinnehåll vilket får vara max 3,5 procent, men från och med 2020 sätts globala utsläppsgränser på en nivå som motsvarar ett svavelinnehåll på 0,5 procent.

– Den nivån klarar vårt system av att hålla med högsvavligt bränsle. Alternativet är att använda bränslen som innehåller mindre svavel men det är dyrt och oklart hur tillgången kommer att se ut. Det innebär att marknaden för våra produkter verkligen har exploderat, säger Daniel Ek. Han fortsätter:

– Yara Marine Technologies levererar så kallade skrubbrar som renar fartygens SOx-utsläpp genom att spruta in vatten som renar avgaserna. Vi levererar hela det system som krävs: bland annat pumpar, ventiler, värmeväxlare och själva skrubbertornet.

Hög produktkvalitet och en stark utvecklingsorganisation ligger bakom bolagets framgångar, där avdelningarna jobbar nära varandra:

– Vi får indata från våra beräkningsingenjörer på vår R&D-avdelning i Oslo gällande vattenflöden och volymer. Sedan är det vårt jobb att dimensionera tornen utefter de specifikationerna, berättar Carl Edelberg som arbetar som mekanikkonstruktör hos Yara Marine Technologies.

Han menar att möjligheter till utveckling, inflytande över sitt eget arbete och en tempofylld vardag i ett företag med snabb tillväxt är en stimulerande blandning: 

– Redan från start fick jag ett stort eget ansvar. Just nu händer det mycket, vi växer snabbt och jag får vara med och driva den utvecklingen. Samtidigt känns det fortfarande som ett litet bolag där alla pratar och delar kunskaper med varandra.

Yara arbetar med ett brett spann av produkter, från så kallade miniskrubbers till de största som kan vara upp till 20 meter höga och ha en diameter på 5,5 meter. Yara arbetar också med så kallade multi engine-lösningar, som samtidigt kan rena avgaserna från flera motorer. Dessutom är Yara det enda bolaget som kan tillverka slutna skrubbersystem där magnesiumoxid används som alkali för att rena vattnet, istället för kaustiksoda.

– Det är kul att arbetet är så konkret och det kommer att kännas bra när man ser vit ånga komma ur skorstenen – då vet man att skrubbern är igång, avslutar Carl Edelberg.

Om företaget:

Yara Marine Technologies är det enda avgasutsläppskontrollföretaget som erbjuder en komplett SOx- och NOx-produktportfölj till det marina segmentet. Med fler än 100 SOx-scrubber och 1600 SCR-system ( Selective Catalytic Reduction ) konstruerade och installerade, tillsammans med fler än två miljoner driftstimmar, är vi en pålitlig partner för alla rengöringsbehov av avgasutsläpp. Vi har kontor i Sverige, Norge, Tyskland och Kina.

Läs mer om bolaget: www.yaramarine.com