Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. Vid eventuella synpunkter, vänligen vänd dig till annonsören.
Som ett av Sveriges
ledande företag inom digitalisering av transport- och serviceverksamheter är
optimering en central aspekt för BM System.
– Vi har själva
utvecklat optimeringsalgoritmer som kan anpassas för olika verksamhetsbehov,
exempelvis snöröjning, saltning eller avfallshantering. Ett digitaliserat arbetsflöde
maximerar nyttan av resurser och säkerställer att rätt information alltid är
tillgänglig, berättar Mats Wärme,
affärsområdeschef på BM Road Service System.
BM Road Service System har utvecklat optimeringsalgoritmer som exempelvis kan optimera körsträckan vid snöröjning.
Programmen som BM
Systems levererar innehåller funktioner för planering, ledning och uppföljning.
– Det är
intelligenta ledningssystem baserade på den senaste tekniken inom
positionering, mobil datakommunikation och presentation av information i
digitala kartor. Även ruttoptimering, AI, kopplingar till maskinutrustningar,
navigering och drift av kritiska system ingår i kärnan av vår verksamhet som
tillsammans skapar stora effektiviseringsmöjligheter och förbättrad kvalitetssäkring,
säger Mats Wärme.
Optimering på timnivå
Mats Wärme, affärsområdeschef på BM Road Service System.
BM System arbetar
framförallt med system som används för optimering inom transport, service,
säkerhet, vägunderhåll och avfallshantering.
– Olika
verksamheter kräver olika optimeringstyper. Statisk optimering görs någon gång
per år och syftar till att optimera exempelvis körsträckan vid snöröjning. Dygnsbaserad
optimering används vid exempelvis tömning av papperskorgar. Båda kan minska
körsträckorna och sänka klimatavtrycket (1), berättar Mats Wärme.
Baserat på sensordata
från varje papperskorg genererar systemet en optimerad körsträcka baserad på
vilka papperskorgar som behöver tömmas just då.
– I Farsta och
Skarpnäck i Stockholm används vår teknik och där har tömningen av papperskorgarna
minskat med drygt 60 procent och klagomål på nedskräpningar runt
papperskorgarna har så gott som försvunnit (2), säger Mats Wärme.
Vid vinterväghållning
används en timbaserad optimering.
– Utifrån
detaljerade väderprognoser som berättar vilka vägar som kommer bli hala vid
vilket klockslag skapas en optimerad körsträcka som uppdateras varje timme, i
realtid. På så sätt kan åtgärder sättas in där det behövs, förklarar Mats
Wärme.
Lägre klimatavtryck
En datadriven
produktion och optimering som ger effektivare arbetssätt kan ha flera positiva
miljöeffekter.
– Ett effektivt
arbetssätt höjer kvaliteten. När en förare exempelvis vet exakt hur uppdraget ser
ur, körs inga onödiga omvägar, ingenting missas och klimatavtrycket minskar. Samma
princip gäller för optimering på statisk-, dags- eller timnivå, säger Mats Wärme.
Om BM System
BM System är ett mjukvaruföretag grundat 1991 med
ursprung i försvarsindustrin. Idag levererar bolaget framförallt system som
används inom transport, service, säkerhet, vägunderhåll och avfallshantering
inom civil sektor. Ambition är hög branschkunskap i kombination med ledande
teknikkompetens.