ANNONS BM ROAD SERVICE SYSTEM

Datadriven optimering för lägre klimatavtryck

BM Road Service System har utvecklat optimeringsalgoritmer som exempelvis kan optimera körsträckan vid snöröjning.

Intelligenta ledningssystem baserade på anpassningsbara optimeringsalgoritmer effektiviserar sophanteringen i kommuner.

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. Vid eventuella synpunkter, vänligen vänd dig till annonsören.

Som ett av Sveriges ledande företag inom digitalisering av transport- och serviceverksamheter är optimering en central aspekt för BM System.

– Vi har själva utvecklat optimeringsalgoritmer som kan anpassas för olika verksamhetsbehov, exempelvis snöröjning, saltning eller avfallshantering. Ett digitaliserat arbetsflöde maximerar nyttan av resurser och säkerställer att rätt information alltid är tillgänglig, berättar Mats Wärme, affärsområdeschef på BM Road Service System.

BM Road Service System har utvecklat optimeringsalgoritmer som exempelvis kan optimera körsträckan vid snöröjning.

Programmen som BM Systems levererar innehåller funktioner för planering, ledning och uppföljning.

– Det är intelligenta ledningssystem baserade på den senaste tekniken inom positionering, mobil datakommunikation och presentation av information i digitala kartor. Även ruttoptimering, AI, kopplingar till maskinutrustningar, navigering och drift av kritiska system ingår i kärnan av vår verksamhet som tillsammans skapar stora effektiviseringsmöjligheter och förbättrad kvalitetssäkring, säger Mats Wärme.

Optimering på timnivå

Mats Wärme, affärsområdeschef på BM Road Service System.

BM System arbetar framförallt med system som används för optimering inom transport, service, säkerhet, vägunderhåll och avfallshantering.

– Olika verksamheter kräver olika optimeringstyper. Statisk optimering görs någon gång per år och syftar till att optimera exempelvis körsträckan vid snöröjning. Dygnsbaserad optimering används vid exempelvis tömning av papperskorgar. Båda kan minska körsträckorna och sänka klimatavtrycket (1), berättar Mats Wärme.

Baserat på sensordata från varje papperskorg genererar systemet en optimerad körsträcka baserad på vilka papperskorgar som behöver tömmas just då.

– I Farsta och Skarpnäck i Stockholm används vår teknik och där har tömningen av papperskorgarna minskat med drygt 60 procent och klagomål på nedskräpningar runt papperskorgarna har så gott som försvunnit (2), säger Mats Wärme.

Vid vinterväghållning används en timbaserad optimering.

– Utifrån detaljerade väderprognoser som berättar vilka vägar som kommer bli hala vid vilket klockslag skapas en optimerad körsträcka som uppdateras varje timme, i realtid. På så sätt kan åtgärder sättas in där det behövs, förklarar Mats Wärme.

Lägre klimatavtryck

En datadriven produktion och optimering som ger effektivare arbetssätt kan ha flera positiva miljöeffekter.

– Ett effektivt arbetssätt höjer kvaliteten. När en förare exempelvis vet exakt hur uppdraget ser ur, körs inga onödiga omvägar, ingenting missas och klimatavtrycket minskar. Samma princip gäller för optimering på statisk-, dags- eller timnivå, säger Mats Wärme.

Om BM System

BM System är ett mjukvaruföretag grundat 1991 med ursprung i försvarsindustrin. Idag levererar bolaget framförallt system som används inom transport, service, säkerhet, vägunderhåll och avfallshantering inom civil sektor. Ambition är hög branschkunskap i kombination med ledande teknikkompetens.

Läs mer: www.bmsystem.se/

Källa (1): https://edition.pagesuite.com/html5/reader/production/default.aspx?pubname=&edid=c6b018aa-4f4e-4b01-8a7a-6832890c5441

Källa (2): Stockholms stad/Trafikkontoret, Stadsmiljö, Gatudrift.