ANNONS FRÅN BERGHS SCHOOL OF COMMUNICATION

Därför tog SKF hjälp av kommunikationsstudenter

SKF behövde för några år sedan göra en varumärkes-förflyttning. De associerades enbart med kullager men ville också visa upp sin problemlösarförmåga i världsklass.

Publicerad Senast uppdaterad

Till sin hjälp tog de ett studentteam från Berghs. Kunde de knäcka nöten?

Berghs School of Communication har sedan 1941 utbildat framtidens kommunikatörer. I dag erbjuder skolan bolag att, under sex veckor, vara uppdragsgivare åt ett studentteam i deras examensprojekt. Genom projektets gång utvecklas en integrerad lösning med allt från analyser till kreativa koncept, tidsplan och budget.

Veronika Nihlén är Director Communication Studio på SKF. Om vi backar bandet fyra år hade hon ett nyckelansvar för att utveckla, implementera och behålla SKF:s varumärkesplaceringsplattform:

- Jag och min dåvarande chef såg då ett stort behov av kompetensutveckling inom kommunikation och marknad hos oss själva och våra kollegor. Jag är själv inte kommunikatör i grunden, utan ingenjör inom teknisk fysik.

Efter research kände de att Berghs stack ut, i det snåriga kommunikationslandskapet. De valde att samarbeta med skolan i kurser som SKF hade ett behov av.

- I samma veva fick vi förfrågan från Berghs om vi skulle vara intresserade av att vara uppdragsgivare åt ett av Berghs studentteam i deras examensprojekt. Det tyckte vi lät både spännande och roligt, säger Veronika Nihlén.

Hur skulle du beskriva era kommunikationsutmaningar?
- I dag är vi så mycket mer än bara en kullagerleverantör. SKF har utvecklat tusentals produkter i en mängd olika branscher i över 100 år. Men vi har inte jättestora budgetar för marknadsföring vilket är vanligt för industriföretag, säger Veronika Nihlén och tillägger:

- Vår utmaning är alltså att tydliggöra vilka vi är och vilken kapacitet vi har inom bolaget. Vi tänkte att det skulle vara spännande. Skulle Berghs studentteam kunna hjälpa oss, där vanliga byråer hade gått bet?

I Berghs studentteam ingår sju studenter från skolans olika utbildningar, bland annat en operativ projektledare och en copy, vilket Veronika Nihlén uppskattade:

- Jag tycker att de var yrkesmässiga i sitt upplägg med ett större team bestående av flera kompetenser. De höll en bra nivå och arbetade proffsigt med research för att skapa en förståelse för våra främsta utmaningar.

Lösningen som arbetades fram var något helt nytt: en spännande koppling mellan det mekaniska arbetet och de kunskapsdrivna aspekterna av SKF, som tidigare legat dold under ytan.

Studentteamet utvecklade ett koncept där de föreslog att SKF kunde gå samman med Volvo, ett av bolagets samarbetspartners, för att skapa den kreativa ingenjörsutmaningen ”Re-create”. Det skulle uppmana ingenjörer att montera isär SKF-produkter och återanvända innehållet till att uppfinna nya innovationer.

- Vi gillade slutresultatet. Hela ”Re-create”-konceptet, innovationslustan och problemlösningsförmågan – att bjuda in ingenjörer för att vara delaktiga i utmaningen. Jag skulle säga att deras idé fortfarande håller bra och att de låg långt fram i sitt tänk, säger Veronika Nihlén.

Skulle du rekommendera andra bolag att samarbeta med Berghs?
- Definitivt! När man jobbar inom industrin är det alltid givande att samarbeta med studenter, särskilt inom kreatörsyrket. Berghs- studenterna är unga, duktiga kreatörer som snabbt och enkelt växlar mellan verktyg och kanaler, avslutar Veronika Nihlén.

Om Berghs:

Berghs examensprojekt pågår under april och maj varje år. Som uppdragsgivare i ett examensprojekt får du ett sex veckor långt samarbete med ett av Berghs studentteam. I varje grupp ingår cirka sju studenter från skolans olika utbildningar: Strategisk kommunikation, Public Relations, Art Direction, Copywriting, Communication design och Digitala strateger/kreatörer. Det betyder att du får tillgång till en stark mix av framtidens kommunikatörer.

Läs mer här