ANNONS FRÅN ÅLÖ
Ålö storsatsar och anställer fler
Ett av Umeåregionens mest kända och internationellt präglade företag – Ålö – fortsätter företagets globala satsning genom en planerad expansion av bolagets R&D-avdelning. – Vi ser att marknaden har behov av nya produkter. Produkter som vi ska utveckla här i Brännland, säger utvecklingschefen Tomas Nygren.
Trots att vi befinner oss utomhus råder egentligen fotoförbud. På innergården – i skydd av skog och omgivande fastigheter – står en rad olika prototyper i olika utvecklingsstadier. Solen tar sig inte riktigt fram till den grusade uppställningsplatsen och Joakim Janse huttrar och gör sitt bästa för att förklara hur en ”Powergrab” fungerar. Redskapet är designat för den europeiska lantbruksmarknaden och det är Joakim tillsammans med kollegor som ligger bakom konstruktion och design.
– Jag jobbar som design engineer – konstruktör – på redskapssidan och i normala fall på mer traditionella företag hade mitt ansvar för den här designen kanske begränsats till en enskild detalj. Men här får jag ansvaret för hela redskapet och det är dels oerhört givande att få vara delaktig från ax till limpa och dels otroligt kul att veta att ”mina” produkter i förlängningen bidrar till att mätta magar runt om i världen, säger han.
Ålö är ett av Umeås mest kända företag och varumärken. Men utanför Sverige är det snarare företagets varumärke Quicke som är känt. Bolaget ingår sedan 2020 i tyska koncernen JOST med cirka 3300 anställda och en total omsättning på en miljard euro. I år fyller Ålö 73 år och håller fortfarande till bara några stenkast från den åker i Brännland där företagsgrundaren Karl-Ragnar Åström fick sin första idé kring hur man kunde effektivisera lantbruket med hjälp av smarta, mekaniserade lösningar. Lite, och samtidigt extremt mycket, har hänt i företaget sedan mitten av 1940-talet.
– Vår inställning är fortfarande att förenkla och effektivisera arbetet på gårdar. Skillnaden är att vi idag gör det globalt med egna säljbolag och produktion över hela världen, säger han i samma ögonblick som vi kliver in i fabrikslokalerna där frontlastarna tillverkas.
Om du vill veta mer om Ålö och Quicke följ den här länken för mer information.
Svenska är Janses modersmål men samtalet förs i stor utsträckning på koncernspråket engelska då kollegorna kommer från hela världen. Utöver kollegorna har Janse tät kontakt med kunder runt om i världen.
– På vår R&D-avdelning får man snabbt vänja sig vid utlandskontakter. Det är utvecklande och ett stort plus med det här jobbet tycker jag, säger Janse som sammanfattar miljön som innovativ, global och kollegial.
Begreppet global är verkligen applicerbart på Ålö och deras verksamhet. Företaget är världsledande inom sitt område och har försäljning i mer än 50 länder. I Umeå finns cirka 270 anställda. Och fler ska de bli i takt med att företaget blir än mer globalt.
Nyfiken på Ålö? Här möter du fler av medarbetarna på företaget.
Tomas Nygren är en av fyra utvecklingschefer på Ålö och ansvarig för teamet som arbetar med redskapsutvecklingen där Joakim Janse ingår. Han är glad att meddela att deras redan framgångsrika R&D-avdelning nu ska växa.
– För oss handlar allt om att fortsätta göra lantbrukaren bakom maskinen effektivare, och vi har varit framgångsrika i det arbetet genom lyckad och innovativ produktutveckling. Vår försäljningsutveckling har varit stark och nu är vi redo att ta nästa steg. För att lyckas i vår ambition kommer vi inom kort rekrytera fler konstruktörer till vår avdelning i Brännland, säger han.
Satsningen kommer utifrån en växande efterfrågan på den globala marknaden och behovet att under kommande år kunna presentera flertalet nya produkter. Då kommer spetskompetens i form av fyra nya produktutvecklare att behövas berättar han i samband med fotograferingen ute på den till fabriken angränsande åkern.
Det är fuktigt i gräset men det verkar inte bekomma Tomas Nygren. I stället är han fullt upptagen med att prata sig varm om miljön vi befinner oss i.
– Det är fantastiskt att kunna verka i ett drygt 70 år gammalt företag bara en kort bit från platsen bolaget en gång i tiden såg dagens ljus. Det finns något lockande i att hela tiden ha en närhet till det lokala samtidigt som vi verkar mer och mer globalt, säger han samtidigt som han vant tittar in i kameran och avslutar;
– För mig är det en ynnest att jobba på en internationell marknad och i en internationell kontext, men hela tiden utgå härifrån Brännland.