ANNONS FRÅN TELE2 FÖRETAG

5G och IoT från Tele2 möjliggör världens första självkörande passagerarfärja

Transportsystemet genomgår en förändring där ny teknik möjliggör hållbara lösningar. I Stockholm ska Zeabuz självkörande elfärjor ersätta dieseldrivna fartyg för att minska koldioxidutsläppen.

Publicerad Uppdaterad

Detta är en annons. Den är inte skriven av Ny Tekniks redaktion. Vid eventuella synpunkter, vänligen vänd dig till annonsören.

Advertisement

I Stockholm är färjor ett bekvämt transportmedel för snabb förflyttning från en stadsdel till en annan. Samtidigt drivs fartygen ofta med diesel och för att minska transportsystemets skadliga miljöpåverkan behövs nya lösningar. Nu har det norska techbolaget Zeabus och deras samarbetspartner Torghatten utvecklat ett banbrytande alternativ. Under våren 2023 lanserade de MF Estelle – världens första självkörande elfärja.

– Det som gör Zeabuz annorlunda är att vi är helt eldrivna, så vi har noll utsläpp. Vi vill bygga ett nätverk av autonoma elfärjor som kan genomföra korta resor med täta avgångar i städerna. Det kommer att skapa ett snabbt, bekvämt och miljövänligt transportsystem för invånarna, säger Carl Petersson som är Autonomy Engineer på Zeabuz.

Torghatten är färjerederiet som äger MF Estelle och Zeabus står för tekniken som tillsammans med uppkoppling från Tele2 Företag möjliggör att färjan är självkörande.

Små men effektiva

På sju minuter kan MF Estelle transportera upp till 24 passagerare mellan Kungsholmen och Södermalm. En resa som med kollektivtrafik eller bil tar runt 20 minuter beroende på trafikläget. Att möta transportbehovet från en miljonstad med en kapacitet på 24 passagerare är en utmaning. Zeabus satsar därför på att öka resfrekvensen och antalet färjor som trafikerar rutten.

– Genom att köra fyra eller fem mindre fartyg längs samma rutt kan vi öka kapaciteten samtidigt som vi förbättrar servicen med tätare avgångar, på samma sätt som tunnelbanan trafikeras – om du missar en färja kommer en ny om några minuter, förklarar Carl Petersson.

Att trafikera Stockholms vatten med större fartyg är i dagsläget inte ett lönsamt alternativ. En större färja drar mer energi och skulle med dagens batteriteknik behöva laddas vid varje stopp. För att inte begränsa trafikens avgångsfrekvens arbetar Zeabus därför för att optimera tillgänglig infrastruktur.

– Våra kriterier var tydliga från början: vi måste kunna köra färjorna hela dagen utan att behöva ladda. Genom att skapa mindre, mycket energieffektiva färjor kan vi få båtarna i vattnet och transporten på plats, samtidigt som vi förbereder oss för vad som så småningom kommer att vara möjligt.

MF Estelle är inte bara energieffektiv när det kommer till laddning. Den 12 meter långa färjan har också ett katamaranskrov. Det är en energieffektiv design tillverkad i kolfiber för att ytterligare minska vikten och energiförbrukningen.

5G möjliggör effektiv fjärrstyrning

Höga lönekostnader, långa utbildningar och svårigheter med att locka yngre personer till marknaden är några av de faktorer som försvårar bemanning av färjetrafik. Samtidigt som självkörande fartyg utgör en effektiv lösning är målet inte att eliminera människan helt ur bilden. Zeabus vision är istället ett nätverk av fartyg som övervakas av en kapten på distans.

– Med en sådan lösning kan kaptenen kliva in och ta över fartyget på distans när det behövs, något som inte skulle vara möjligt utan 5G, Vi behöver 5G eftersom vi inte kan ha minsta fördröjning – inte ens en eller två sekunder. Med 5G får vi omedelbar kontroll och omedelbar återkoppling. Vi skulle aldrig kunna driva en självkörande färja utan 5G – det är väsentligt, säger Carl Petersson.

Bakom den stabila och säkra uppkopplingen vilar ett nära och avgörande samarbete med Tele2.

– Vi behöver en samarbetspartner som vi kan lita på och som kan uppfylla våra behov. Vi skapar något helt nytt och har mycket höga krav på uppkopplingen för att kunna fjärrstyra båten. Tele2 är en viktig pusselbit för att få det att fungera, som en partner som gör det här tillsammans med oss. Andra leverantörer kanske kan erbjuda den tjänst vi behöver, men de är inte villiga att göra det lilla extra för att säkerställa framgång, säger Carl Petersson.

Insamlad data lagras på Zeabus kontor i Trondheim, Norge, och i dagsläget används två olika SIM-kort för 5G. Ett skickar datapoäng för fjärrstyrning, och det andra aktiveras för att fjärransluta, hämta data och göra uppdateringar.

– Vi använder datan för att undersöka hur autonomisystemet fungerar. Just nu handlar det främst om utveckling, men i framtiden kan det även användas för exempelvis förebyggande underhåll, berättar Carl Petersson.

Läs mer om hur Tele2:s 5G kan hjälpa er

Zeabus för ett hållbart transportsystem

Den innovativa tekniken i Zeabus färja är ny och har aldrig tidigare testats i transportsystemet. För att expandera projektet till ett större nätverk av flera färjor behövs därför ett slutgiltigt godkännande från Transportstyrelsen.

– De är mycket positiva till fjärrdrift och styrning av fartyget, även om säkerheten naturligtvis är den främsta prioriteten. Vi arbetar med att säkerställa passagerarsäkerheten på distans från land och fartygen kommer sannolikt ha en person ombord som är utbildad i passagersäkerhet. I en nödsituation hanteras allt på distans av kaptenen, så att personen ombord kan agera som assistans. Det vi har upptäckt är att människor reagerar mycket positivt på självkörande färjor, men inte lika bra på obemannade, vilket är två olika saker, säger Carl Petersson.

Boatplan Stockholm har siktet inställt på att omvandla all färjetrafik i Stockholms skärgård till 100 procent utsläppsfri drift, med el eller väte som bränsle. Zeabus är en viktig föregångare för projektet i utvecklingen mot en miljövänlig och grön stad.

– Om du ska introducera ett nytt transportsätt idag ska du naturligtvis göra det på ett miljövänligt sätt. Verktygen finns redan där, så det var aldrig ens en fråga för oss. Hållbarhet är vägen framåt, eftersom det är där vi är som samhälle, konstaterar Carl Peterssson.

Transformerar framtidens städer

Sedan lanseringen i Stockholm har MF Estelle fått stor global uppmärksamhet. Färjan visar för första gången upp hur eldrivna fartyg kan integreras i transportsystemet och bidra till att skapa hållbara städer. Zeabus ambition är att expandera och ersätta föråldrade färjesystem över hela världen.

– Vår lösning passar perfekt in i vad en stad måste göra för att uppfylla krav och regler kring hållbarhet, samt uppfylla medborgarnas krav. Dessutom är det kostnadseffektivt eftersom vattnet redan finns där – det är inte som att bygga en ny väg eller bro, säger Carl Peterssson.

Lyssna på podden Innovationslandet där Tele2:s Linda Ekener Mägi och Carl Petterson från Zeabuz pratar om den elektriska färjan, uppkopplad av 5G.