Varför tillverkas inte de svenska passen i Sverige?

2022-06-28 06:00  

En vår och sommar med passkaos väcker frågorna: Vad hände, hur lång tid tar det att komma ikapp och varför behöver svenska pass tillverkas utomlands?

Efter pandemin vill svenskarna ut och resa, men väntetiden på att få pass är i dagsläget 11 veckor. Den långa väntetiden beror på att maskinen som tillverkar svenska pass nyligen var trasig. Nu är den lagad igen, men det tar lång tid att producera i kapp.

Var tillverkas de svenska passen?

Sverige har ingen egen maskin för att tillverka pass, utan all tillverkning sker i Finland. Thales, som i grunden är ett franskt försvarsindustriföretag, producerar passen genom dotterbolaget Svenska Pass. Rent praktiskt är det Thales DIS Finland med kontor i Vanda som sköter tillverkningen.

Hur tillverkas ett pass?

Passtillverkning består av cirka 160 olika delmoment och ungefär 30 olika maskiner används för det. Att det är krångligt att tillverka svenska pass beror på att eventuella förfalskare ska ha mycket svårt att kopiera eller modifiera passet.

Läs mer: Bra siktar på elflyg till Visby inom fem år

2,5 miljoner svenska pass i år

Är det något särskilt papper i ett pass?

Ja, passet består av kundunikt papper med vattenmärke och säkerhetstryck. Papprets kemiska sammansättning skiljer sig från ett vanligt papper. Det är också väldigt tunt, har tryck på kanterna och en rad andra säkerhetsdetaljer (se faktaruta).

Hur många svenska pass tillverkas på ett år?

Vanligtvis tillverkas 1,5 miljoner pass per år. 2022 räknar Thales med att tillverka 2,5 miljoner svenska pass.

Så ser de nya svenska passen ut som började gälla 2022. Foto: Polisen

Tillverkar Thales enbart svenska pass?

Nej, drygt 30 länder använder Thales för sin passtillverkning. Förutom Finland har Thales passtillverkningsutrustning också i Polen.

Varför kunde inte produktionen i Polen täcka upp när maskinen i Finland gick sönder?

De första delarna av passtillverkningen sker ändå i Finland.

Läs mer: Flygstartup: Ammoniak är ett bättre val än flytande väte i planet

Hur lång tid tar det att producera ikapp?

Under maj månad tillverkades ungefär 100 000 färre pass än planerat. Pass till ansökningar som gjordes i början av maj beräknades levereras vecka 24 och pass till ansökningar från början av juni beräknas levereras vecka 34.

Lösningen på passproblemet

Finns det någon annan lösning på passproblemet?

För att komma tillrätta med de långa leveranstiderna har regeringen tillfälligt sänkt ansökningsavgiften för nationella id-kort. I stället för 400 kronor kostar id-kortet nu 100 kronor, om man inte samtidigt också ansöker om pass.

Id-korten kan användas för resor inom Schengenområdet, tillverkas inom Sverige och tar fem arbetsdagar att producera.

Foto: Polisen

Varför har inte Sverige någon egen passmaskin?

– För att en tillverkningslinje med backup-maskiner ska vara kostnadseffektiv behövs relativt stora volymer, säger en talesperson för Thales.

Carina Skagerlind på polisens nationella mediecenter förtydligar att det inte är aktuellt med en egen reservmaskin.

– Polisen upphandlar tjänsten enligt lagen om offentlig upphandling och att ha en egen maskin, som kostar mångmiljonbelopp, är och har inte varit aktuellt. Räkna dessutom in att vi då skulle behöva ha en fabrik av säkerhetsklass med anställda som skulle göra detta, och det har som sagt inte varit aktuellt, säger Carina Skagerlind till Ny Teknik.

Vilka säkerhetsdetaljer har ett pass?

Svenska pass räknas som ett av världens säkraste. Här är några av detaljerna som gör säkerheten så hög:

• Sidan med personuppgifter och andra data är tillverkad av polykarbonat. Det är en transparent termoplast med hög hållbarhet

• Passnumret är laserstansat och syns på alla sidor. Symbolerna som skapar de små hålen varierar – från cirklar och kvadrater till stjärnor och trianglar.

• Intaglio-print är en form av djuptryck som skapar taktila effekter som är svåra att kopiera

• När delar av passet belyses med UV-ljus så framstår olika mönster som inte går att se i vanligt ljus

• Trots många effekter i och på passpappret så är det relativt sett ändå tunt, vilket gör att även om en bedragare skulle lyckas producera både intagliotryck och uv-känsliga delar så är risken stor att de inte skulle lyckas att trycka det på lika tunt papper som Thales kan göra.

• Det går inte att separera omslaget från innersidan.

• Pappret har både synliga och osynliga säkerhetsfiber insprängda.

• En förfalskare har svårt att byta ut enskilda sidor då dessa sitter ihop på ett särskilt sätt. Dessutom trycks mönster på ena sidan som sedan hänger ihop med mönstret på andra sidan av pappret.

• Vattenmärke är en självklarhet.

• Kanttryck. På sidan av passen trycks figurer eller text, som enbart syns när passets sidor är hopslagna

• Pappret är känsligt för lösningsmedel, vilket gör det svårare för någon att ta bort exempelvis ett visumklistermärke från någon av sidorna.

• Sidorna i passet är inte häftade utan sydda med speciell tråd.

Källa: Thales

 

 

Anders Frick

Mer om: Pass

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer