SAMHÄLLE

Stockholm får grönt ljus för miljözon i city: ”Först i världen att porta bensin- och dieselbilar”

Stockholms stadshus. Arkivbild.

EU-kommissionen har nu godkänt Stockholms nya miljözon som innebär att bensin- och dieselbilar portas, rapporterar lokaltidningen Mitti.

Publicerad Uppdaterad

Stockholms stad har sedan tidigare beslutat att införa en så kallad miljözon klass 3 i ett område i city.

Det betyder att bensin- och dieselbilar portas från ett område som omfattar 20 kvarter, och som ligger innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen.

Bara elbilar och utsläppssnåla gasfordon kommer att tillåtas. För tung trafik tillåts även utsläppssnåla laddhybrider. Förbudet omfattar även transporter och taxibilar.

I januari inledde EU-kommissionen en granskning för att säkerställa att miljözonen inte strider mot den fria rörligheten. Nu rapporterar Mitti att kommissionen inte har några invändningar.

– Det här betyder att införandet av miljözonen fortsätter som planerat. Från och med den 31 december blir Stockholm först i världen med att porta bensin- och dieselbilar från en del av city, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, till tidningen.

FAKTA

Miljözon klass 3

Miljözon klass 3 är en trafikreglering som begränsar vilka fordon som får köra på en gata. Miljözonen tillåter som huvudregel bara elfordon och utsläppssnåla gasfordon. För tung trafik tillåts även utsläppssnåla laddhybrider. Regleringen gäller dygnet runt alla dagar.

Flera fordonstyper som är kopplade till vård och omsorg, säkerhet och samhällsservice är undantagna från miljözonens utsläppskrav. Det gäller bland annat polis, ambulans, färdtjänst och fordon där förare eller passagerare har parkeringstillstånd för rörelsehindrade. Detta framgår av trafikförordningen, som bestämmer vad som gäller i miljözoner.

Stockholm blir först i Sverige med att införa miljözon klass 3.