Samhälle

Här ska miljardanläggningen för fossilfritt stål byggas

Gällivare-Malmberget. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Stålindustrins pilotanläggning Hybrit. Foto: Henrik Montgomery/TT
Järnmalmspellets på väg in i pilotanläggningen. Foto: Linda Nohrstedt
Transport på pilotanläggningen. Foto: Linda Nohrstedt
Statsminister Stefan Löfven tömde ur den första skopan med järnmalmspellets på transportbandet när den nya pilotanläggningen i Hybrit-projektet invigdes i augusti 2020. Foto: Viveka Österman/Hybrit

Drygt tio miljarder kronor. Så mycket beräknas nästa steg i Hybrit-satsningen på fossilfritt stål kosta. Nu planeras en demo-anläggning i Gällivare.

Publicerad

De tre bolagen Vattenfall, SSAB och LKAB har samarbetat i flera år i Hybrit-projektet, som handlar om att stålindustrin ska ställa om till fossilfri produktion.

Målsättningen är att ersätta dagens masugnar med schaktugnar där vätgas används för att dela upp järnmalmen i järn och syre. Resultatet blir porösa klumpar av järn som kallas järnsvamp.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här