Här ska miljardanläggningen för fossilfritt stål byggas

2021-03-24 11:55  

Drygt tio miljarder kronor. Så mycket beräknas nästa steg i Hybrit-satsningen på fossilfritt stål kosta. Nu planeras en demo-anläggning i Gällivare.

De tre bolagen Vattenfall, SSAB och LKAB har samarbetat i flera år i Hybrit-projektet, som handlar om att stålindustrin ska ställa om till fossilfri produktion.

Målsättningen är att ersätta dagens masugnar med schaktugnar där vätgas används för att dela upp järnmalmen i järn och syre. Resultatet blir porösa klumpar av järn som kallas järnsvamp.

Med den metoden slipper man använda kol och koks i masugnarna och undviker därmed stora delar av dagens utsläpp.

Stålindustrins pilotanläggning Hybrit. Foto: Henrik Montgomery/TT

I Luleå är redan pilotanläggningen igång för att testa tekniken.

– Vi lär oss kontinuerligt men vi är så säkra på tekniken som vi kan vara i det här läget, då är det lämpligt att ta nästa steg, säger Martin Lindqvist, vd och koncernchef på SSAB.

Demoanläggningen ska tillverka 1,2 miljoner ton

På onsdagen meddelade bolagen att nästa steg blir en demonstrationsanläggning i Gällivare. Den ska ha kapacitet att producera 1,2 miljoner ton järnsvamp per år och stå klar 2026. Byggstart beräknas till årsskiftet 2022/2023. Planen är att anläggningen ska byggas på LKAB:s industriområde i Gällivare.

Satsningen ska minska koldioxidutsläppen från stålindustrin med 2,3 miljoner ton per år.

Men det kommer att kosta. Bedömningen är att investeringen hamnar ”någonstans ovanför tio miljarder” kronor.

Järnmalmspellets på väg in i pilotanläggningen. Foto: Linda Nohrstedt

För att förse anläggningen med fossilfri vätgas behöver bolagen bygga världens största vätgasfabrik. Vätgasen ska tillverkas genom elektrolys av vatten, vilket är mycket energikrävande.

– Exakt hur stor vätgasanläggningen blir vet vi inte, men vi vet att vi behöver bygga den största i världen, säger Anna Borg, vd och koncernchef på Vattenfall.

Elnätet till demo-anläggningen behöver också förstärkas.

– Vi jobbar redan nu på att ansöka om ytterligare kapacitet i elnätet, vi har lämnat in en ansökan. Men vi ser att vi kommer att behöva ett tempo som är högre än i normalfallet, så vi pratar med flera intressenter för att se om vi kan förenkla tillståndsprocesserna, säger Anna Borg.

Gällivare vann över Luleå

Även Luleå har tidigare varit på tal som lämplig plats för demo-anläggningen, vilket Försvarsmakten har opponerat sig emot. Enligt Hybrit-bolagen var det en samlad helhetsbedömning som gjorde att valet föll på Gällivare.

Fördelarna är att anläggningen hamnar i anslutning till LKAB:s gruvproduktion och förädling, samt att stora mängder energi kan sparas genom att använda redan varm järnmalmspellets i processen i schaktugnen. Dessutom försvinner 30 procent av vikten från transporterna när syret i järnmalmen tas bort med hjälp av vätgas.

LKAB:s strategi inför framtiden är att ställa om dagens produktion av järnmalmspellets till järnsvamp. Enligt vd och koncernchef Jan Mosander är demo-anläggningen första steget i bolagets omställning.

Foto: Viveka Österman/Hybrit

Därefter planerar LKAB att bygga ytterligare en anläggning för järnsvamp. Den ska stå klar 2030.

– Vi bygger en kopia av demo-anläggningen, så vi har en dubbelraket. När vi har två schakt med kapacitet om 2,7 miljoner ton, då har vi full industriell skala och får ut skaleffekter. Då har vi en väldigt konkurrenskraftig värdekedja från berget till stålet i stålverket, säger Jan Mosander.

Under onsdagens digitala pressträff fick Hybrit-bolagen en fråga om hur de ser på konkurrensen från H2 Green Steel, som nyligen meddelade en satsning på fossilfri järnsvampsproduktion utanför Boden.

– Vi tycker att det är bra att många tittar på tekniken, det är många som gör det runtom i världen. Vi är trygga med att vi leder den här utvecklingen. 2026 kommer vi att producera fossilfri järnsvamp och fossilfritt stål, säger Martin Lindqvist.

Hybrit-projektet

Bolagen SSAB, LKAB och Vattenfall har bildat det gemensamma företaget Hybrit Development, som utvecklar tekniken för att producera stål med vätgas i stället för kol.

Inom några månader väntas pilotanläggningen i Luleå börja testa att reducera järnmalm med vätgas. SSAB räknar med att kunna leverera det första fossilfria stålet till kund för prototyptillverkning under 2021.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer