Expert: Cyberhot blir största utmaningen för luftfarten

2021-09-10 16:24  

Det har gått 20 år sedan terrorattacken mot World Trade Center i New York. I framtiden ser cyberattacker ut att bli ett svårt hot för luftfarten.

Omkring 3 000 människor dog när två flygplan kraschade in i World Trade Center-tornen i USA den 11 september 2001. Kort därefter skärptes säkerhetsreglerna inom flygtrafiken.

Passagerarkontrollerna utökades och det blev förbjudet att ta ombord saxar, vassa verktyg och virknålar. Så småningom utvecklades särskilda säkerhetsdörrar till cockpit, som bara kan öppnas av piloterna inifrån.

2006, efter att en annan terrorattack hade avvärjts, förbjöds vätskor i handbagaget.

Nya sårbarheter öppnas i ett mer uppkopplat samhälle

Andreas Holmgren, enhetschef på Transportstyrelsen, bedömer att de utökade säkerhetskontrollerna kommer att finnas kvar en lång tid framöver.

– Ja, men sedan får vi se hur teknikutvecklingen går, det kanske blir så att man som passagerare inte märker av kontrollerna på sikt, säger han.

Du menar att passagerarna går genom en tunnel och skannas automatiskt på olika sätt?

– Ja, men där är vi inte än, säger han.

Flygindustrins internationella branschorganisation IATA pekade i en rapport 2019 på flera hot mot luftfarten framöver:

  • Cyberattacker
  • Insiderhot
  • Terrorism
  • Aktivism
  • Mental sjukdom
  • Obemannade farkoster
  • Biologiska hot
  • Infektionssjukdomar

Branschorganisationen påtalade särskilt risken att nya sårbarheter öppnas när samhället blir mer uppkopplat och mer beroende av data och automation.

Även den internationella civila luftfartsorganisationen Icao har lyft flygbranschens sammankopplade datorsystem, till exempel för navigation och kommunikation, som en källa till nya risker.

För två år sedan tog organisationen fram en strategi för cybersäkerhet, där luftfartsaktörer uppmanas att öka antalet anställda som är kunniga inom både flyg och cybersäkerhet. Till exempel kan det göras genom utbildning, rekrytering och träning, föreslås i dokumentet.

”Det gäller att vara på tårna”

Också Andreas Holmgren ser cyberattacker av olika slag som den svåraste säkerhetsutmaningen för luftfarten att hantera framöver.

– Cyberrelaterade attacker är ett hot i samhället i stort som man måste beakta inom luftfarten också. Det följer av digitaliseringen och det nya hotet som uppstår i och med att saker är uppkopplade och hänger ihop, säger han.

Samtidigt anser han att det är viktigt att dra nytta av digitaliseringens möjligheter, för att till exempel se till att köerna inte blir för långa på flygplatserna.

Köer på en flygplats i USA. Foto: Image of Sport/TT

Den viktigaste åtgärden för att hantera cyberhot inom luftfarten menar Andreas Holmgren är att se till att regelverket är aktuellt och hänger med i samhällets behov.

– Man måste ha ett regelverk som tar hand om de möjligheter som finns med tekniken men förhindrar eventuella faror. Det får inte vara föråldrat så att det till exempel bara tar hänsyn till att jag har med mig en väska när det kanske är en telefon jag har med mig som kan utgöra en fara, säger han.

En annan svår säkerhetsutmaning som Andreas Holmgren pekar på är att ständigt vidmakthålla en hög säkerhetskultur.

– Det gäller att vara på tårna och hålla sig på en hög nivå hela tiden.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer