Delar av Hisingsbron måste rivas

2021-11-23 09:07  
Hisingsbron i Göteborg under invigningen i början av september. Bron började dock användas redan i maj. Foto: Adam Ihse/TT

Nya Hisingsbron i Göteborg har varit i drift i bara drygt ett halvår, men redan nu måste tre av fyra trapptorn rivas helt eller delvis, på grund av växande sprickor i betongen, skriver GP.

Uppdaterad

Än finns ingen tidsplan för när arbetet kan inledas. Det är också oklart vem som kommer att stå för kostnaden.

Hisingsbron har haft flera problem både under byggnationen och sedan den började användas. Bland annat har den fastnat i uppfällt läge ett flertal gånger.

Strax innan invigningen i maj 2021 kom besked att tvärskott av stål inne i brons lyftspann var deformerade, ett problem som ännu inte är åtgärdat. Öppnadet av bron blev av som planerat 9 maj. Spåvagnstrafiken på bron startade i augusti.

”Konstruktionsfel”

Det fel som nu har upptäckts är sprickor i betongkonstruktionen i trapptornen, som gör det möjligt för gående att använda bron. Åtminstone tre av de fyra trapptornen behöver rivas, helt eller delar av dem.

– Gjutningarna har blivit fel och armeringarna var felkonstruerade, kort och gott, säger Christer Niland, som är ansvarig för Hisingsbron på trafikkontoret i Göteborg, till GP.

Läs mer: Trots deformationen: Hisingsbron öppnar som planerat – men cykelbanorna stängs av

Sprickorna upptäcktes i ett tidigare skede och har sedan dess övervakats, skriver GP i artikeln.

– Normalt sett får man sprickor som är delar av millimeter. Nu växte de och blev millimeterstora. Det är inte normalt, säger Christer Niland till tidningen.

Enligt honom ligger ansvaret på konstruktören.

– Eftersom det handlar om ett konstruktionsfel – det har blivit fel på ritbordet – så bär projekterande konsult ansvaret. Men det är under förutsättning att denne varit vårdslös eller inte gjort arbetet fackmannamässigt, säger Christer Niland.

 

 

TT / Ny Teknik

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer