RYMDEN

Klart: De tävlar om att bygga nästa månbil

Lunar Outpost samarbetar med Lockheed Martin, General Motors, The Goodyear Tire & Rubber Company och MDA Space med månbilen Lunar Dawn.

Tre bolag har fått i uppdrag att ta fram koncept för nästa generations månbil. Fordonet som både ska kunna köras automatiskt och av astronauter ska tas i drift så snart som 2030.

Nasa har nu presenterat de tre bolag som ska tävla om att ta fram en ny månbil. Det är Intuitive Machines, Lunar Outpost och Venturi Astrolab som har valts för att utveckla astronauternas framtida transportmedel. 

Det första steget för bolagen blir att genomföra en ett år lång studie för att utveckla ett system som uppfyller Nasas krav på en LTV (Lunar Terrain Vehicle). Senare kontrakt från rymdorganisationen handlar om att faktiskt bygga månbilen och i slutändan transportera den till månen för att demonstrera fordonet.

Allt som allt skriver Nasa att uppdragsbeställningarna har ett sammanlagt maximalt värde på 4,6 miljarder dollar. Nasa förväntar sig att enbart ett bolag kommer att väljas ut för att faktiskt få demonstrera sitt fordon.

– Vi kommer att använda fordonet för att ta oss till platser som vi annars kanske inte hade kunnat nå till fots, vilket ökar vår förmåga att utforska och göra nya vetenskapliga upptäckter. Med de bemannade Artemisuppdragen, och under fjärroperationer när det inte finns en besättning på ytan, möjliggör vi vetenskap och upptäckt på månen året runt, säger Jacob Bleacher, chefsforskare för prospektering vid Nasas Exploration Systems Development Mission Directorate, i ett pressmeddelande.

Intuitive Machines samarbetar med bland annat AVL, Boeing, Michelin och Northrop Grumman för sitt projekt med månbilen som kallas Moon Racer.
Venturi Astrolabs månbil kallas Flex.

Intuitive Machines blev första privata aktör att landa på månen

En viktig del av Nasas nya planer är att de inte ska köpa den faktiskta bilen av den slutgiltiga leverantören. Det bolag som får fortsätta med projektet ska själva transportera sitt fordon till månen och kommer fortsatt att äga månbilen. Nasa ska då köpa tjänster av företaget för att få använda bilen. Det liknar upplägget som Nasa har med Space X där bolaget tillhandahåller leveranstjänster till den internationella rymdstationen men själva äger sina rymdfarkoster.

Till skillnad från den förra månbilen, som användes första gången 1971 under Apollo 15, ska den nya generationens bil kunna fjärrstyras. På så vis kan den liknas vid de strövare som är placerade på Mars. Men bilen ska också ha plats för två astronauter.

Nasas nya månprogram heter Artemis. Den första obemannade flygningen gjordes i slutet av 2022. En bemannad rundflygning av månen väntas bli av 2025 och först under den tredje flygningen ska människor åter landa på månen. Tanken är att månbilen ska ha placerats och testats på månen innan 2030 – i tid för Artemis 5 enligt den nuvarande planeringen.

Ett av bolagen som nu har valts ut, Intuitive Machines, har redan lyckats landa på månen. I februari 2024 blev de det första privata företaget att lyckas göra en mjuklandning på himlakroppen.