Volvo-visionären: Köra bil kommer att vara förbjudet

2019-05-30 06:00  

I framtiden kommer privatpersoner inte att äga egna fordon och i städer lär bilar inte att vara välkomna. Det spår Karolina Bjurehed på Volvo.

(Artikeln är uppdaterad)

En bit in i intervjun får man påminna sig själv om att det är en representant för biltillverkaren Volvo man talar med. För enligt Karolina Bjureheds prognoser kommer privatpersoner inte att äga bilar i framtiden. Det kommer på sikt att vara förbjudet för människor att framföra dem, tror hon.

– Och bilar, inklusive våra fordon, kommer inte att vara välkomna i städer. Bra för människan i staden är fler grönområden, inte bilar som tutar och spyr ut avgaser. Städerna kommer inte att tillåta det, den trenden ser vi, säger hon.

Det ingår i Karolina Bjureheds arbetsbeskrivning att fundera över de här sakerna. Som en del av Volvo Cars avdelning för digitala partnerskap och affärsutveckling leder hon företagets satsning på samarbeten med startups. Att omge sig med unga hungriga bolag och deras omstörtande idéer är ett sätt för Volvo att förstå vilken skepnad morgondagens transporter kommer att anta.

– Vi får nya influenser. Man kan säga att de förbereder oss för framtiden. Det är fantastiskt kul. Man kan känna sig mossig när man kommer från ett storbolag. Å andra sidan har de inte alltid förstått hur bilindustrin fungerar. Ibland blir det jättebra partnerskap, ibland blir det mentorskap och ibland utvecklas företaget åt ett annat håll.

Läs mer: Så ska Göteborg bli Geelys andra hem

Volvo Cars jobbar med två olika acceleratorer. En heter Drive och utgår från Israel. Den andra är Mobility X Lab i Göteborg. Mobility X Lab – som utöver Volvo Cars också drivs av bland andra Ericsson, Volvo Group, Saab och Chalmers – rymmer Ny Teknik-bekanta bolag som Imagimob, Annotell och Viscando.

– Vi stora bolag försöker hitta gemensamma smärtpunkter. Det kan vara att vi och Volvo Group kikar på logistikflöden och hittar en startup som kan hjälpa oss med det.

”Tänker mig en plattform för trafikhantering”

Vi ses i Kista norr om Stockholm, ett stenkast från Ericssons huvudkontor. Karolina Bjurehed är där för att föreläsa om 5g på en konferens som Ny Teknik är medarrangör till. Fordonsindustrin sätter stort hopp till den nya mobilstandarden. Hög kapacitet, höga hastigheter och låg fördröjning kan ge ett bolag som Volvo en mängd möjligheter.

– Det är bara det att vi inte vet vilka än. Vi har ingen aning om vilka tjänster man kommer att bygga på den här standarden. Det är det ingen som vet egentligen. Man talar om ”vehicle to everything” (att fordonen kan kopplas mot ”allt”), men ingen kan säga vad som blir en ”killer app”. Vi får helt enkelt börja testa.

Denna ödmjukhet inför framtidens outforskade jaktmarker betyder inte – som vi redan sett här ovan – att Karolina Bjurehed saknar visioner för framtiden. Ett annat av Bjureheds scenarion har hon hämtat från Fast and Furious-filmerna: Guds öga. I filmerna är Guds öga en manick med vilken en hackare kan ta kontroll över världens alla kameror. Den typen av övervakning på en global skala är kanske inte särskilt realistisk, men om man avgränsar det till en stad?

– Det jag tänker mig är en plattform för trafikhantering som har koll på alla trafikflöden.

Läs mer: Volvos autonoma framtid ska säkras med Ericssons 5g-teknik

Faktum är att en sådan plattform redan är i drift i Las Vegas. Och systemet är delvis byggt av startupen Waycare, som kommer från Drive-acceleratorn i Israel.

– Det är ett fantastiskt system. Det har koll på trafikkameror, trafikljus, sensorer i vägarna och allt är uppkopplat mot blåljuspersonal. Systemet förutser när saker och ting kommer att hända. Det går att se var det ska bli trafikstockningar och hur mycket risken för kökrockar ökar. Då kan man se till att det finns polis där som kan få trafiken att flyta i stället. Antalet olyckor blir färre.

”Vill göra världen bättre”

Om olyckan ändå skulle vara framme uppger Karolina Bjurehed att systemet är så snabbt att det vet var och när olyckan skett nästan i realtid.

– Systemet känner till olyckan innan larmsamtalet kommer. När det kommer är räddningstjänsten redan på väg. Tiden det tar att få hjälp har minskats med tolv minuter. Det är enormt mycket, det räddar liv. Tänk dig när alla städer har det här.

Men frågan återstår: vilken blir Volvos roll i allt det här? Att höra Karolina Bjurehed tala om framtiden får en att tro att Volvo i mindre utsträckning blir ett företag som tillverkar bilar och i större utsträckning en tjänsteleverantör och systemintegratör.

– Så kan det definitivt bli och min personliga åsikt är att vi går åt det hållet. Att sälja bilar till privatpersoner, vi ser att det kommer att minska. Vi gör säkra och helt fantastiska bilar. Men vi vill också göra världen bättre med våra tjänster.

Karolina Bjurehed

Ålder: 41.

Utbildning: Systemvetare.

Arbete: Jobbar på Volvo Cars avdelning för digitala partnerskap och affärsutveckling. Fokus på startup-bolag och framtidens transporter.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt