Vattenfall bygger trippelhybrid i Nederländerna

2019-08-20 06:00  
Illustration av hur trippelhybridparken kan se ut. Foto: Vattenfall

Vindkraftverk, solcellspaneler och batterier kombineras i Vattenfalls nya hybridpark i Nederländerna. Nästa höst ska den ge förnybar el till 40 000 hushåll.

Sedan tidigare har Vattenfall hybridparker som kombinerar vindkraft och solkraft till exempel i Storbritannien, samt vindkraft och batterier i Nederländerna. I Wales finns en park med både vindkraft och batterier.

Men den planerade parken i Nederländerna blir bolagets första ”trippelhybrid” som kombinerar de tre metoderna.

När det står klar nästa höst ska den ha en total kapacitet om 60 MW och enligt Vattenfall kunna försörja 40 000 hushåll med el.

”Batterierna utgör en sorts buffert”

Genom att parken förses med både vindkraftverk och solcellspaneler räknar bolaget med att elproduktionen ska bli jämnare. Tillfällena när parken inte ger någon el ska bli färre.

Överskottsel från vindkraft och solceller ska lagras tillfälligt i batterierna för att sedan pytsas ut till nätet vid behov.

– Med nya energikällor som vind och sol är man mer beroende av väderförhållanden, med risken att man ibland får för mycket eller för lite el till nätet. Batterierna utgör en sorts buffert mellan nätet och vindparken eller solparken. Det minskar risken för nätstörningar, säger Ariane Volz, talesperson på Vattenfall i Nederländerna.

Kostnad: 61 miljoner euro

Vattenfall ser hybridparker med flera olika energikällor som en växande trend.

– Det beror på att man kan använda samma nätanslutning, vilket blir kostnadseffektivt. Men det krävs att det finns utrymme, det är inte möjligt överallt, säger Ariane Volz.

Flera andra bolag satsar också på hybrider. I Australien planerar Neoen en liknande park med sol, vind och batteri och samma sak gör Nextera i Oklahoma, USA. I Sverige har Fortum även installerat batterier vid sitt vattenkraftverk Forshuvud.

Den nederländska trippelhybridparken byggs i Haringvliet utanför Rotterdam och beräknas kosta 61 miljoner euro. I den första etappen monteras sex landbaserade vindkraftverk, med en maxhöjd om 150 meter.

”Vindkraftverk är mycket svårare att bygga”

Därefter ska solcellsanläggningen om 124 000 solpaneler byggas. Den kommer även att förses med batterier från BMW i 12 containrar.

Den största utmaningen blir planeringen inför byggfasen, bedömer Ariane Volz.

– Vi kan inte börja med solpanelerna förrän vindkraftverken står där och när allt är redo kan vi installera batterierna. Blir det förseningar på vindturbinerna måste vi vänta innan vi kan få upp solpanelerna, säger hon.

Varför bygger ni inte allt på samma gång?

– Vi väljer att bygga i etapper för att vindparken är så stor. Vi kan inte bygga allt på samma gång för det skulle skapa en osäker situation på vägarna. Det är mer logiskt att börja med vindparken. Då vet vi också att nätanslutningen är testad och klar. Vindkraft på land är mycket svårare att bygga än solcellsparker på grund av vädret, om det blåser kan vi inte lyfta upp turbinerna, säger Ariane Volz.

Hela energiparken ska vara i drift i september 2020.

Hybridparken i Haringvliet

Vindpark: 22 MW.

Antal turbiner: 6.

Maxhöjd på vindkraftverken: 150 meter.

Solpark: 38 MW.

Antal solcellspaneler: 124 000.

Batterikapacitet: 12 MWh.

Total investering: 61 miljoner euro.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt