”Våra algoritmer påverkar hela leveransen – från sortering till utkörning”

2019-04-04 06:00  

Budbee levererar dagligen tiotusentals paket åt svenska e-handlare. Bränslet som driver verksamheten är data som samlas in längs hela logistikkedjan.

E-handeln växer explosionsartat. På kort tid har det etablerats flera nya svenska tech-bolag som tagit upp kampen mot logistikjättar som Postnord, DB Schenker och DHL om att få leverera e-handlarnas varor.

Budbee, med bas i Stockholm, var en av de första utmanarna att etablera sig. 2016 lanserade bolaget sin tjänst för hemleveranser av e-handlade varor. Fokus ligger på ”the last mile”, det vill säga de sista kilometrarna från logistikterminalerna till hemmet. I dagsläget har Budbee några hundra kunder, däribland H&M och Sportamore, och finns i fem svenska städer, samt i Köpenhamn och Helsingfors.

– Vårt mål är att hjälpa e-handlarna att erbjuda en smidare och bättre köpupplevelse online. Det gör vi genom att hjälpa dem att erbjuda sina kunder en modern, snabb och tillförlitlig hemleverans-tjänst, säger Simon Strindberg, kommersiell chef hos Budbee.

Läs mer: Airmees smarta algoritmer ska knäcka Postnord

Simon Strindberg kallar själv helst Budbee för ett ”logtech”-bolag. Begreppet är inte etablerat, men syftar till kombinationen av orden logistik och technology. Hos Budbee är det nämligen självlärande algoritmer som kontrollerar hela processen. Från vilken ordning som paketen ska levereras i, till vilken tid de ska komma fram – och vem av Budbees chaufförer som ska leverera dem.

”Algoritmerna jobbar hela tiden i bakgrunden”

Bolaget har byggt flera egna terminaler, bland annat i Stockholm, Göteborg och Malmö. På terminalerna arbetar Budbees algoritmer tillsammans med andra it-system, som olika automationslösningar och 3d-skannrar för paketinvägning. Kör- och leveransdata samlas in från Budbees egen flotta och underleverantörer. Som hur lång tid en rutt tagit att köra, var det går att parkera och hur lång tid paketöverlämningen har tagit.

Vi har insett att om man ska klara av stora volymer av paket, så räcker det inte med enbart avancerade algoritmer utan det krävs att man också investerar i traditionell infrastruktur som terminaler och sorteringsverk. Alla våra system är byggda av oss, och kommunicerar med varandra. Hela tiden jobbar algoritmerna i bakgrunden och samlar in data för att räkna ut de optimala rutterna inför kvällens leveranser, säger David Ödling, vp of engineering och algoritmtränare hos Budbee.

Läs mer: Expert: Så blir du en ”algoritmtränare”

Kan ni ge ett konkret exempel på beslut som fattas med hjälp av er algoritmerna?

– Visst. Ett enkelt exempel vore att säga att du är en ny chaufför hos oss. Generaliseringsförmågan i våra algoritmer gör att vi redan din första dag med stor säkerhet vet hur många av just dagens leveranser som är lagom att ge dig som ny chaufför. Ju längre du arbetat för oss, desto mer vet vi om dina leveranser. Det gör att vi kan optimera framtida rutter bättre.

Budbees huvudfokus ligger inte på att få till supersnabba leveranser. Detta eftersom det vare sig är ekonomiskt eller miljömässigt hållbart, enligt bolaget.

Maskininlärningen utvärderar för att förbättra logistikprocesserna

Här skiljer man sig från konkurrenten Airmee, som också använder maskininlärning – men med ett fokus på korta leveranstider. Läs mer om Airmees ai-teknik här.

Bolagets snabbaste utkörningar kan utföras på några timmar, men majoriteten av Budbees leveranser sker inom ett dygn efter beställning. Det stora värdet med maskinlärningen ligger i stället i hur tekniken kan användas för att ständigt utvärdera och förbättra logistikprocesserna.

För att lösa den uppgiften använder systemet både neurala nätverk och ”reinforcement learning”, på svenska ibland kallat förstärkt inlärning. I grunden handlar det om regressionsanalys, där framtida trafikflöden och tidsåtgång för exempelvis parkering och leverans estimeras. Detta för att så säkert som möjligt kunna förutsäga det framtida utfallet. Målet är både tidsoptimering och leveransprecision.

– Vi samlar in mellan fem och tio miljoner datapunkter dagligen. Varje natt tuggar algoritmerna sig igenom datamängderna och jämför dagens utfall med historisk data. På så sätt kan vi öka precisionen och tillförlitligheten genom hela logistikkedjan, vilket är något som vi vet att kunderna värderar högt. Förra veckan skedde 99,7 procent av leveranserna i alla våra städer inom utsatt tid, säger Simon Strindberg.

Läs mer: Mer e-handel, mindre utsläpp? Deras fraktcyklar kan vara lösningen

Kan det bli aktuellt att licensiera er plattform till andra, större logistikbolag?

– Vi har själva tänkt den tanken, ja. Men det finns inga planer på det i nuläget.

Uppköp då? Vad säger ni om DHL plötsligt dyker upp med en stor säck pengar?

– Fredrik Hamilton, som vår vd och grundare, har sagt att hans förebild är Frederick Smith, som startade Fedex 1971 och fortfarande styr bolaget. Det säger en del om vår syn på långsiktighet, säger Simon Strindberg.

Fakta: Budbee

Gör: Tjänst för hemleveranser flera svenska städer, samt Köpenhamn och Helsingfors

Ort: Stockholm

Grundat: 2012, men tjänsten lanserades först 2016

Antal anställda: Drygt 45.

Omsättning (2017): Cirka 34 miljoner kronor

Här är tre andra svenska leverans-startups

Ingrid

Ort: Stockholm

Gör: Har tagit fram en algoritm som skräddarsyr leveransalteranativ utifrån olika parametrar som e-handlarnas digitala köphistorik.

Glue

Ort: Stockholm

Gör: Är ursprungligen ett digitalt låsföretag, men tog nyligen fram en ny tjänst som gör att leveransbud kan lämna varorna innanför dörren hos kunderna.

Instabox

Ort: Stockholm

Gör: Snabba leveranser till paketboxar som bolaget har placerat ut i främst köpcentrum Stockholm och Göteborg.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt