Trots deformationen: Hisingsbron öppnar som planerat – men cykelbanorna stängs av

2021-05-04 11:09  

Häromdagen kom chockbeskedet: Tvärskott inne i Göteborgs nya byggnadstekniska stolthet, Hisingsbron, har böjts och invigningen nu på söndag var därmed i fara. I värsta fall skulle invigningen behöva skjutas på i ett år.

Nu har dock trafikkontoret i Göteborg fått klartecken från externa experter som meddelar att bron klarar av bärighetsklass 1 (BK1) utan förstärkningar. Det innebär att bron kan invigas som planerat. Däremot kommer riktigt tunga fordon att behöva dispens för att köra över.

Christer Niland, avdelningschef för Stora projekt på Trafikkontoret i Göteborg, säger till GP att man de senaste dagarna har gjort ett stort antal beräkningar där man plockat bort de buckliga delarna och ”låtsats som att dessa inte finns” för att se om bron håller.

Läs mer: De jättelika pylonerna till nya Hisingsbron har anlänt

– Sedan har vi kombinerat med verkliga fordon, gjort provbelastningar och kört på bron för att se om man får vissa rörelser i konstruktionen och för att se om vi får samma rörelser i verkligheten som i modellen. Resultatet visade att vi får mer rörelser i beräkningsmodellen än i verkligheten. Det innebär att modellen inte har överskattat rörelsen, säger Christer Niland till GP.

Kostsam historia att byta tvärskotten

Tvärskotten som har deformerats är gjorda av stål och sitter inne i brons lyftspann. De har böjts på grund av testtrafiken på bron, men innebär enligt trafikkontoret inte någon risk för personer och fordon på bron. På sikt kommer tvärskotten dock att behöva bytas, vilket blir en kostsam historia.

Däremot kommer cykelbanorna på bron att stängas av kort efter invigningen – detta för att byta ut den gatsten som har lagts som fartdämpande remsor för cyklisterna.

Läs mer: Deformerad del – därför stoppas öppnandet av Hisingsbron

– När Hisingsbron projekterades var det standard med gatsten för att dämpa hastigheten. Under byggtiden har vi bytt standard men det har inte uppdaterats i bygghandlingarna, säger Toni Orsulic (M) ordförande i trafiknämnden, till GP.

Misstaget upptäcktes i Facebookgruppen ”Cykla i Göteborg”, efter att Stadsutveckling Göteborg lagt ut en film från Hisingsbron på sitt Instagramkonto. Gatstenen lades på Hisingsbrons cykelbanor trots en folkstorm mot just sådan gatsten i samband med bygget av pendelcykelbanan i Örgryte i januari 2020.

Läs mer: Så räddar utriggarna Karlatornet från kollaps

Fotnot: Här går att se bilder från brobygget i realtid.

Anders Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt