Trafikverkets mål: Stora självkörande bussar i Linköping

2020-03-02 06:00  

Större självkörande bussar som redan 2024 kör passagerare i 100 kilometer i timmen i ett delvis eget körfält. Det är målet när Trafikverket nu söker företag som vill vara med och lösa framtidens transporter.

I Sverige har hittills flera projekt genomförts med minibussar, bland annat i Kista, Göteborg och Linköping, i låga hastigheter. Men nu väntar tester med större bussar i stadstrafik.

Trafikverket går i veckan att gå ut med en informationsförfrågan för ett demonstrationsprojekt av självkörande bussar. Om intresset från fordonstillverkare och andra aktörer är tillräckligt stort kan projektet upphandlas senare under året.

En viktig del är att lära sig hur fordonen samspelar med den omgivande infrastrukturen, berättar Peter Smeds, utredningsledare för programmet Digitaliseringen av transportsystemet på Trafikverket.

Tanken är att upphandla ett kunskapsunderlag på samma vis som myndigheten har gjort med elvägar. Han betonar också att det inte behöver röra sig om just en buss, utan kan vara ett annat innovativt förslag.

Trafikverket har en sträcka i åtanke

Myndigheten har redan en specifik sträcka i åtanke för demonstrationsprojektet även om frågan fortfarande är öppen. Sträckan är cirka tio kilometer lång och går från Vikingstad järnvägsstation till Linköpings universitetsområde. Trafikmiljön är varierad och innehåller allt från 30-väg till 2+1-väg med hastighetsgränsen 100 kilometer per timme. Längs sträckor med lägre hastighetsbegräsning finns butiker, förskolor och bostäder.

Läs mer: Linköping testar självkörande minibussar

En självkörande buss med passagerare i upp till 100 kilometer i timmen på allmänna vägar skulle innebära ett stort steg jämfört med de små långsamgående autonoma bussar vi hittills har fått se i Sverige.

– Vi vill jobba stegvis med utvecklingen. Fordonstillverkare utvecklar redan större automatiserade bussar. Nästa steg är att ta ut dem i transportsystemet, säger Peter Smeds.

Kan behöva byggas ut till 2+2-väg

Problemet är att 2+1-sträckan kan behöva byggas ut till 2+2. Trafikverket vill nämligen testa dynamiska busskörfält med hjälp av digitala trafikskyltar (VMS-skyltar). Dynamiska körfält innebär i detta fall att de vigs helt och hållet åt de självkörande bussarna då det inte råder rusningstrafik. På morgonen och eftermiddagen tas de däremot helt ur bruk eftersom körfälten då behövs för den vanliga trafiken.

Läs mer: Tuff miljö för ny självkörande buss

– När barn lär sig cykla sätter man på stödhjul och de får endast vara hemma på gatan till en början. Därefter skalar man bort säkerhetsåtgärderna. Vi vill göra samma sak med de självkörande bussarna genom att ge dem eget körfält och kanske tydligare linjemarkeringar, bättre siktförhållanden och belysning, säger han.

En utbyggnad till 2+2 tar tid och myndigheten räknar därför med att kunna starta verksamheten tidigast 2023, mer troligt 2024.

Varför letar ni inte upp en sträcka som redan har 2+2-väg?

– Det skulle man också kunna tänka sig. Men utifrån de kriterier vi har satt upp tycker vi att denna lämpar sig bäst och är intressant ur många andra perspektiv. Där finns ett stort behov av effektiva resor eftersom där finns en pendeltågstation för folk som vill till universitetet, sjukhuset och de före detta militäranläggningarna. Dessutom är Vikingstad utpekat av Linköping som ett expansivt område där familjer slår sig ner, säger Peter Smeds.

Läs mer: Svenskarnas väg mot självkörande lastbilar

Det är ännu inte klarlagt om fordonen ska köra automatiserat på alla delar längs den tio kilometer långa sträckan.

– Det är inte säkert att bussen kan köra automatiserat från hållplats till hållplats. Det får vi reda ut i samarbete med eventuellt intresserade aktörer. Förmodligen kommer det att finnas en säkerhetsförare ombord som kan ta över vid till exempel förskolor, säger han.

Två år i olika väderlekar

Förhoppningen är att projektet ska pågå i två år med två bussar för att kunna undersöka funktionen i olika väderförhållanden och årstider. Den befintliga busslinjen på delar av sträckan kommer inte att påverkas. En grundförutsättning är att de nya bussarna är fossilfria, till exempel eldrivna.

– De här bussarna blir något extra eftersom de inte kan ersätta det befintliga transportbehovet från början. Det huvudsakliga syftet är inte att transportera människor utan att lära sig saker, säger Peter Smeds.

Fakta: Trafikverkets projekt

Namn: Förslag till projekt med automatiserad persontransport (buss)

Status: Informationsförfrågan (Request for information, RFI) på väg ut. Nästa steg är upphandling om intresset är tillräckligt stort.

Syfte: Projektet ska visa hur ny teknik kan skapa tillgänglighet i ett hållbart samhälle. Det ska också öka kunskapen om kraven och utformningen av framtidens transportsystem. Fokus i projektet är sambandet mellan infrastruktur och automatiserade fordon.

Plats: En tio kilometer lång sträcka mellan Vikingstad och Linköpings universitetsområde, alternativt annan sträcka.

Trafikstart: Tidigast 2023, förmodligen 2024.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt