Teslas batteriforskare: Cellen klarar sig i 160 000 mil

2019-09-16 06:00  

En ny typ av litiumjonceller har betydligt längre livslängd än man tidigare har trott. Det visar en Tesla-finansierad studie i Kanada. ”Batteriet håller antagligen längre än bilen”, säger en svensk forskare.

Den kanadensiska forskargruppen från Dalhousie University har testat litiumjonceller av NMC-typ under lång tid. Katoden består av enkristaller och flera olika elektrolyter har använts.

”Vi drar slutsatsen att celler av den här typen borde klara att driva ett elfordon i mer än 1,6 miljoner kilometer och klara minst två årtionden i energilager i elnätet”, skriver forskarna i The Electrochemical Society.

De konstaterar att celltypen kan bli särskilt användbar i robottaxibilar, eldrivna lastbilar och så kallade vehicle to grid-lösningar, när batterierna i elbilar används för att balansera elnätet.

"Batteriet håller antagligen längre än bilen"

Anledningen är att dessa applikationer behöver klara att bli så gott som helt urladdade vid varje cykel. Det är annars ovanligt i dagens elbilar, som vanligtvis inte töms på mer än 25 procent av laddningen per dag.

De kanadensiska forskarna har genomfört åldringstester i olika temperaturer för att uppskatta livstiden på NMC-cellerna vid djup urladdning. En del av testerna har pågått i tre år.

– Cellerna som har testats tillhör den senaste generationen NMC-batterier. Resultaten visar att batteritypen har gjort stora framsteg i livstid, säger Ronnie Mogensen, doktorand på Uppsala universitet.

Forskargruppen i Kanada understryker att dagens livstidsmodellering utgår från den förra generationens prestanda och föreslår att deras nya data ska användas i stället.

– Deras resultat antyder att NMC-celler klarar en full cykel om dagen i mer än 25 år vid 20 grader Celsius och cirka sju år vid 40 grader. Om man kör 250 kilometer om dagen i 20 grader håller antagligen batteriet längre än bilen, konstaterar Ronnie Mogensen.

"Allt vi gjorde var att publicera en vetenskaplig studie"

Den kanadensiska studien har finansierats av Tesla. Den amerikanska tidningen Electrek hänvisar till en anonym källa och uppger att Tesla ska börja använda battericellen som har testats nästa år.

Ny Teknik har mejlat Jeff Dahn, som leder forskargruppen på Dalhousie University, och frågat om han kan bekräfta Teslas batteribyte.

”Var snäll och kontakta Teslas PR-avdelning. Allt vi gjorde var att publicera en vetenskaplig artikel. Var snäll och läs den vetenskapliga artikeln”, svarar han.

Ny Teknik har kontaktat Teslas pressavdelning men inte fått svar på frågan.

Tesla uppges starta egen celltillverkning

I dag använder Tesla NCA-celler i sina bilar. Men en patentansökan från Tesla tyder på att ett byte till NMC kan vara på gång, vilket Ny Teknik tidigare har rapporterat.

Elon Musk har tidigare sagt att han räknar med att Tesla har en miljon självkörande robottaxibilar på vägarna nästa år. Flera experter är dock tveksamma till om det är möjligt.

Samtidigt rapporteras att Tesla ska dra igång egen battericelltillverkning i Kalifornien. I dag är det Panasonic som står för celltillverkningen i batterifabriken Gigafactory.

Tesla köpte tidigare företaget Maxwell, som tillverkar superkondensatorer och även har en del teknik för battericelltillverkning.

Electrek återger en jobbannons som bevis för att ryktet om egen celltillverkning är sant. Annonsen handlade om en tekniker till celltillverkning i en ny produktionslina. Men nu tycks den jobbannonsen inte längre finnas kvar.

Litiumjontyper

Det finns flera olika typer av litiumjonceller. Vanligtvis får de sina namn efter det aktiva materialet i katoden. Den mest populära celltypen i elbilar är NMC. Det är även NMC som den svenska batterifabriken Northvolt planerar att tillverka.

https://www.mining.com/nmc-batteries-dominating-ev-sales-reach-63-global-market/

https://www.nyteknik.se/premium/northvolt-vi-vill-vara-med-i-solid-state-racet-6962448

NMC står för nickel, mangan och kobolt.

NCA står för nickel, kobolt och aluminium.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt