Systemet ersätter piloternas fönster i Nasas överljudsplan

2021-09-15 13:29  
Systemet kombinerar ett antal framåtriktade kameror med en 4K-skärm som ersätter fönstren i cockpit på X-59. Foto: Nasa

Fönster i cockpiten är omöjligt om X-59 ska kunna bryta ljudvallen med en minimal knall. Nasa testar därför ett nytt system som låter piloterna se omvärlden på ett oväntat sätt.

Till skillnad från Concorde verkar nästa generations överljudsflygplan levereras i en rad olika utföranden. Nasas X-59 har sällskap av utlovade modeller från ett antal privata bolag – och även Japans rymdmyndighet Jaxa har sjösatt ett överljudsprojekt tillsammans med några av landets industrijättar.  

Nasa och Lockheed Martin har dock hunnit lägga sex år på utvecklingen av X-59 Quiet Supersonic Technology (QueSST), och tanken är att testflygningar ska inledas över USA under 2024-2025. Under namnet "The Low-Boom Flight Demonstration" är förhoppningen att planets diskreta ljudbang ska få myndigheterna att ta bort förbudet mot att bryta ljudvallen över land. 

Läs mer: Nonchalerad planettyp kan hysa främmande livsformer

Slutmålet, att transportera passagerare i Mach 1,4, har kommit lite närmare nu. Flygplanets långa nos är en förutsättning för att bryta ljudvallen med en minimal knall, och designen gör det omöjligt att erbjuda piloterna konventionella fönster.  

Nyligen avslutades en serie tester vid Nasas Langley Research Center i Virginia av ett nytt system som ska ersätta fönstren i cockpit. Det skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

4k-skärm ersätter piloternas utsikt

XVS (external vision system) kombinerar ett antal framåtriktade kameror med en 4K-skärm som ersätter piloternas utsikt. Till detta kommer processorerna som utgör hjärnan i systemet. Vid start, inflygning och landning kan piloterna få flygdata presenterad med augmented reality, förstärkt verklighet. 

För flygtesterna installerades tekniken i en Beechcraft King Air UC-12B, ett militärt propellerflygplan. En pilot satt då i cockpit och kunde se ut genom rutan – medan en andra pilot satt i passagerarutrymmet och styrde flygplanet med XVS. 

Läs mer: Inspiration4: Så följer du Spacex nya rymdresenärer

Genom att de båda tryckte på en knapp då olika annalkande faror upptäcktes, kunde man jämföra hur snabbt respektive pilot reagerade.  

Med tanke på utsattheten och beroendet av att systemet fungerar har man även testat så att hårdvaran klarar av de vibrationer som kan uppstå. External vision system har nu skickats från Virginia vidare till Lockheed Martins Skunk Works-anläggning i Palmdale, Kalifornien för installation i det faktiska flygplanet.  

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt