Premium

Svenska Truecaller ska bli Indiens svar på Wechat

De har haft en global ambition från dag ett. Nu växer företaget med 400 000 användare varje dag. Svenska Truecaller med ett par hundra anställda ligger hack i häl på Facebook som en av de absolut mest använda apparna i Indien och stora delar av Afrika.

Publicerad

Lobbyn är Halloween-smyckad med spindelnät och läskiga pumpor när vi kliver in i Truecallers kontor på Kungsgatan i Stockholm. Det är förmiddag på höstlovet och flera anställda har med sig barnen.

– Vi har anställda från hela världen. Av 90 pers här i Stockholm kanske 10–15 stycken som pratar svenska, berättar Truecallers vd och medgrundare Alan Mamedi. Så vi har byggt vår egen kultur, och den är väldigt familjär.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här