Vem hade trott för femton år sedan att det hetaste bilsegmentet i Sverige skulle vara kompakta elusvar. Vafalls??? I det land där Göran Persson var statsminister stod toppstriden i bilförsäljningen mellan Volvo… och ingen annan. V70 dominerade och på en avlägsen andraplats kom Saab 9-5.
Men nu är det andra tider. Saab har gått ur tiden och Volvo har lämnat sosse-containern bakom sig. För att inte tala om att bonus/malus och elektrifiering kastat om branschen rejält.
Och det märks på försäljningen. Nya dieseldrivna kombibilar är lika hett och eftertraktat som mormors teserviser.
Så vad ska man då välja när segmentet har blommat ut och begåvats med inte mindre än nio nyheter på kort tid? Kolla in vår sifferjämförelse och se vilken som passar plånbok och livssituation best.
Kombatanterna: Audi Q4 E-tron, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Mercedes EQA, Nissan Ariya, Skoda Enyaq, VW ID.4 och Volvo XC40

Drivlina, prestanda och laddning
I elektrifieringens tidevarv är hästkrafter och accelerationstider inte lika viktigt som det en gång var. Visst, tillräckligt med prestanda för att tryggt kunna ta sig om andra är fortfarande eftertraktat – men viktigare nu är räckvidd och laddprestanda. För hur intressant är det att ta sig 0-100 km/h på två röda – om man sedan blir stående flera timmar varje gång det är dags att snabbladda?
En intressant sak när man tittar på drivlina är att Mercedes är den enda som erbjuder en framhjulsdriven bil – och Volvo den enda som ännu så länge inte har något annat än en ”toppversion” i modellistan. Annat som sticker ut är att Hyundaikoncernens plattform onekligen har större kapacitetsspann än övriga.
De som gillar att åka på bilsemester kan notera är att sju av åtta alternativ tillhör märken anslutna till laddnätverket Ionity. Volvo sticker ut här och som XC40-ägare är man hänvisad till Plugsurfing – som inte får några rabatter där.
Batterikapacitet (netto):
Ford Mustang Mach-E: 68 – 88 kWh
Nissan Ariya: 63 – 87 kWh
Kia EV6: 58 – 77,4 kWh
Skoda Enyaq: 58 – 77 kWh
VW ID.4: 52 – 77 kWh
Audi Q4 E-tron: 52-77 kWh
Volvo XC40: 75 kWh
Hyundai Ioniq 5: 58 – 72,6 kWh
Mercedes EQA: 66,5 kWh
Räckvidd (WLTP):
Ford Mustang Mach-E: 400-610 km
Skoda Enyaq: 390 – 536 km
Audi Q4 E-tron: 341 – 510 km
Kia EV6: 320 – 510 km
Nissan Ariya: 360 – 500 km
VW ID.4: 341 – 488 km
Hyundai Ioniq 5: 310 – 481 km
Mercedes EQA: 409 – 420km
Volvo XC40: 418 km
Snabbladdningskapacitet:
Hyundai Ioniq 5: 175 – 239 kW
Kia EV6: 175 – 239 kW
Ford Mustang Mach-E: 150 kW
Volvo XC40: 150 kW
Nissan Ariya: 130 kW
Skoda Enyaq: 100-125 kW
VW ID.4: 100-125 kW
Audi Q4 E-tron: 100 – 125 kW
Mercedes EQA: 100 kW
Maxeffekt:
Kia EV6: 170 – 585 hk / 125 – 430 kW
Ford Mustang Mach-E: 269 – 487 hk / 198 – 358 kW
Volvo XC40: 408 hk / 300 kW
Nissan Ariya: 218 – 394 hk | 160 kW – 290 kW
Skoda Enyaq: 180 – 306 hk / 134 – 225 kW
Hyundai Ioniq 5: 170 – 306 hk / 125 – 225 kW
Audi Q4 E-tron: 170 – 299 hk | 125 – 220 kW
Mercedes EQA: 190 – 290 hk / 140 – 215 kW
VW ID.4: 150 170 – 299 hk / 125 – 220 kW
Acceleration 0-100 km/h:
Kia EV6: 3,5 – 8,5 sekunder
Ford Mustang Mach-E: 3,7 – 6,1 sekunder
Volvo XC40: 4,9 sekunder
Nissan Ariya: 5,1 – 7,5 sekunder
Hyundai Ioniq 5: 5,2 – 8,5 sekunder
Mercedes EQA: 6,0 – 8,9 sekunder
Skoda Enyaq: 6,2 – 8,9 sekunder
Audi Q4 E-tron: 6,2 – 9,0 sekunder
VW ID.4: 6,2 – 10,9 sekunder

Utrymme och praktikalitet (och lite teknik)
Att ha räckvidd nog att komma dit man ska får räknas som ett grundkriterie, men det är även att bilen ska gå att använda. Alltså hur rymlig och praktisk den är. Här märks det att de dedikerade elbilsplattformarna som VW-koncernen samt Hyundai/Kia har ger stora fördelar. Ett bra exempel är Skoda Enyaq som nästan dubblar bagageutrymmet jämfört med en Mercedes EQA. Å andra sidan kontrar Mercan med högst dragvikt.
Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 kan trumfa konkurrenterna med att de både har sätesvärme och ventilering.
Något som inte finns i siffrorna är infotainmentsystemen. Förvisso handlar det mycket om tycke, smak och framförallt vana. Men en sak som bör lyftas fram är att Volvo XC40 har ett Androidbaserat system, med Googles röstassistent – och det är det ingen av de övriga som kan matcha. Dock har Nissan och Ford Amazons Alexa.
Bagageutrymme:
Skoda Enyaq: 585 liter
VW ID.4: 543 l
Audi Q4 E-tron: 520 – 535 l
Hyundai Ioniq 5: 531 l
Kia EV6: 490 – 520 l
Nissan Ariya: 415 – 468 l
Volvo XC40: 413 l
Mercedes EQA: 340 l
Ford Mustang Mach-E: 322 l
Frunk (förvaringsutrymme under motorhuven):
Ford Mustang Mach-E: 100 l
Hyundai Ioniq 5: 24– 57 l
Kia EV6: 20 – 52 l
Volvo XC40: 31 l
Audi Q4 E-tron: Nej
Mercedes EQA: Nej
Nissan Ariya: Nej
Skoda Enyaq: Nej
VW ID.4: Nej
Max dragvikt:
Mercedes EQA: 750 – 1 800 kg
Hyundai Ioniq 5: 750 – 1 600 kg
Kia EV6: 750 – 1 600 kg
Nissan Ariya: 1 500 kg
Volvo XC40: 1 500 kg
Audi Q4 E-tron: 1 000– 1 200 kg
Skoda Enyaq: 1 000 – 1 200 kg
VW ID.4: 750 – 1 200 kg
Ford Mustang Mach-E: 750 kg

Ekonomi
Superprestanda, högkvalitativ interiör och den senaste tekniken. Visst vill man ha allt – men det måste finnas plånboksutrymme också. Elbilar är fortfarande ett dyrare alternativ än fossildrivna bilar, i varje fall om man isolerat tittar på själva köpet. Men med det sagt går priserna ner, det finns miljöbonusar, och tar man med driftskostnader så är det inte längre en självklarhet att bensinbilen är billigare.
Av de åtta så är instegsversionen av VW det mest budgetvänliga alternativet som man kan få med sig hem. Då får du förvisso ett litet batteri och väldigt klent med utrustning.
Tittar vi på fyrhjulsdrivna modeller så är det Hyundai Ioniq 5 som har lägst prislapp följt av Mercedes. Oavsett hur man tittar på listorna så är det Volvo som börjar på det högsta inroparpriset.
Grundpris:
VW ID.4: från 446 900 kr
Skoda Enyaq: från 463 900 kr
Hyundai Ioniq 5: från 469 900 kr
Audi Q4 E-tron: 475 000 kr
Mercedes EQA: från 524 900 kr
Kia EV6: från 569 900 kr
Ford Mustang Mach-E: från 584 900 kr
Nissan Ariya: Inte officiell
Volvo XC40: Inget alternativ
Pris fyrhjulsdriven version:
Hyundai Ioniq 5: från 534 900 kr
Mercedes EQA: 559 900 kr
VW ID.4: från 565 900 kr
Kia EV6: från 634 800 kr
Audi Q4 E-tron: från 641 900 kr
Ford Mustang Mach-E: från 654 900 kr
Volvo XC40: från 674 900 kr
Nissan Ariya: Inte officiellt
Skoda Enyaq: Inte officiellt
Summerat
Så hur ska man då sammanställa en sådan här jämförelse? Det är inte rättvist att enbart utifrån dessa siffror kora en vinnare. Varför? Jo, de tar inte hänsyn till materialval, kvalitet, körupplevelse och komfort. Det finns även flera parametrar som svårligen låter sig mätas – som design, förhållanden där du bor och laddmöjligheter.
Så som komplement till listan läs provkörningarna som vi har gjort hittills – och vi lovar att så fort det ges möjlighet testa övriga bilar på listan.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.