Statistiken visar: Så skiljer sig de populära elsuvarna

2021-05-21 10:45  

Är el-Mustangen snabbare än Kia EV6 – och stämmer det att Volvo pristrumfar Mercedes? Kolla in jämförelsen med de åtta hetaste el-suvarna på marknaden just nu.

Vem hade trott för femton år sedan att det hetaste bilsegmentet i Sverige skulle vara kompakta elusvar. Vafalls??? I det land där Göran Persson var statsminister stod toppstriden i bilförsäljningen mellan Volvo… och ingen annan. V70 dominerade och på en avlägsen andraplats kom Saab 9-5.

Men nu är det andra tider. Saab har gått ur tiden och Volvo har lämnat sosse-containern bakom sig. För att inte tala om att bonus/malus och elektrifiering kastat om branschen rejält.

Och det märks på försäljningen. Nya dieseldrivna kombibilar är lika hett och eftertraktat som mormors teserviser.

Så vad ska man då välja när segmentet har blommat ut och begåvats med inte mindre än nio nyheter på kort tid? Kolla in vår sifferjämförelse och se vilken som passar plånbok och livssituation best.

Läs mer: Åtta spännande elsuvar som kommer 2021

Kombatanterna: Audi Q4 E-tron, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Mercedes EQA, Nissan Ariya, Skoda Enyaq, VW ID.4 och Volvo XC40

Audi Q4 e-tron. Foto: Audi

Drivlina, prestanda och laddning

I elektrifieringens tidevarv är hästkrafter och accelerationstider inte lika viktigt som det en gång var. Visst, tillräckligt med prestanda för att tryggt kunna ta sig om andra är fortfarande eftertraktat – men viktigare nu är räckvidd och laddprestanda. För hur intressant är det att ta sig 0-100 km/h på två röda – om man sedan blir stående flera timmar varje gång det är dags att snabbladda?

En intressant sak när man tittar på drivlina är att Mercedes är den enda som erbjuder en framhjulsdriven bil – och Volvo den enda som ännu så länge inte har något annat än en ”toppversion” i modellistan. Annat som sticker ut är att Hyundaikoncernens plattform onekligen har större kapacitetsspann än övriga. 

De som gillar att åka på bilsemester kan notera är att sju av åtta alternativ tillhör märken anslutna till laddnätverket Ionity. Volvo sticker ut här och som XC40-ägare är man hänvisad till Plugsurfing – som inte får några rabatter där.

 

Batterikapacitet (netto):

Ford Mustang Mach-E: 68 – 88 kWh 

Nissan Ariya: 63 – 87 kWh

Kia EV6: 58 – 77,4 kWh

Skoda Enyaq: 58 – 77 kWh

VW ID.4:  52 – 77 kWh

Audi Q4 E-tron: 52-77 kWh

Volvo XC40: 75 kWh

Hyundai Ioniq 5: 58 – 72,6 kWh

Mercedes EQA: 66,5 kWh

 

Räckvidd (WLTP):

Ford Mustang Mach-E: 400-610 km

Skoda Enyaq: 390 – 536 km

Audi Q4 E-tron: 341 – 510 km

Kia EV6: 320 – 510 km

Nissan Ariya: 360 – 500 km

VW ID.4: 341 – 488 km

Hyundai Ioniq 5: 310 – 481 km

Mercedes EQA: 409 – 420km

Volvo XC40: 418 km

 

Snabbladdningskapacitet:

Hyundai Ioniq 5: 175 – 239 kW

Kia EV6: 175 – 239 kW

Ford Mustang Mach-E: 150 kW

Volvo XC40: 150 kW

Nissan Ariya: 130 kW

Skoda Enyaq: 100-125 kW

VW ID.4: 100-125 kW

Audi Q4 E-tron: 100 – 125 kW

Mercedes EQA: 100 kW

 

Maxeffekt:

Kia EV6: 170 – 585 hk / 125 – 430 kW 

Ford Mustang Mach-E: 269 – 487 hk / 198 – 358 kW

Volvo XC40: 408 hk / 300 kW

Nissan Ariya: 218 – 394 hk | 160 kW – 290 kW

Skoda Enyaq:  180 – 306 hk / 134 – 225 kW

Hyundai Ioniq 5: 170 – 306 hk / 125 – 225 kW

Audi Q4 E-tron: 170 – 299 hk | 125 – 220 kW

Mercedes EQA: 190 – 290 hk / 140  – 215 kW

VW ID.4: 150 170 – 299 hk / 125 – 220 kW 

 

Acceleration 0-100 km/h:

Kia EV6: 3,5 – 8,5 sekunder

Ford Mustang Mach-E: 3,7 – 6,1 sekunder

Volvo XC40: 4,9 sekunder

Nissan Ariya: 5,1 – 7,5 sekunder

Hyundai Ioniq 5: 5,2 – 8,5 sekunder

Mercedes EQA: 6,0 – 8,9 sekunder

Skoda Enyaq: 6,2 – 8,9 sekunder

Audi Q4 E-tron: 6,2 – 9,0 sekunder

VW ID.4: 6,2 – 10,9 sekunder

Skoda Enyaq. Foto: Skoda

Utrymme och praktikalitet (och lite teknik)

Att ha räckvidd nog att komma dit man ska får räknas som ett grundkriterie, men det är även att bilen ska gå att använda. Alltså hur rymlig och praktisk den är. Här märks det att de dedikerade elbilsplattformarna som VW-koncernen samt Hyundai/Kia har ger stora fördelar. Ett bra exempel är Skoda Enyaq som nästan dubblar bagageutrymmet jämfört med en Mercedes EQA. Å andra sidan kontrar Mercan med högst dragvikt.

Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 kan trumfa konkurrenterna med att de både har sätesvärme och ventilering.

Något som inte finns i siffrorna är infotainmentsystemen. Förvisso handlar det mycket om tycke, smak och framförallt vana. Men en sak som bör lyftas fram är att Volvo XC40 har ett Androidbaserat system, med Googles röstassistent – och det är det ingen av de övriga som kan matcha. Dock har Nissan och Ford Amazons Alexa.

 

Bagageutrymme:

Skoda Enyaq: 585 liter

VW ID.4: 543 l

Audi Q4 E-tron: 520 – 535 l

Hyundai Ioniq 5: 531 l

Kia EV6: 490 – 520 l

Nissan Ariya: 415 – 468 l

Volvo XC40: 413 l

Mercedes EQA: 340 l

Ford Mustang Mach-E: 322 l

 

Frunk (förvaringsutrymme under motorhuven):

Ford Mustang Mach-E: 100 l

Hyundai Ioniq 5: 24– 57 l

Kia EV6: 20 – 52 l

Volvo XC40: 31 l

Audi Q4 E-tron: Nej

Mercedes EQA: Nej

Nissan Ariya: Nej

Skoda Enyaq: Nej

VW ID.4:  Nej

 

Max dragvikt:

Mercedes EQA: 750 – 1 800 kg

Hyundai Ioniq 5: 750 – 1 600 kg

Kia EV6: 750 – 1 600 kg

Nissan Ariya: 1 500 kg

Volvo XC40: 1 500 kg

Audi Q4 E-tron: 1 000– 1 200 kg

Skoda Enyaq: 1 000 – 1 200 kg

VW ID.4: 750 – 1 200 kg

Ford Mustang Mach-E: 750 kg

Foto: Volkswagen

Ekonomi

Superprestanda, högkvalitativ interiör och den senaste tekniken. Visst vill man ha allt – men det måste finnas plånboksutrymme också. Elbilar är fortfarande ett dyrare alternativ än fossildrivna bilar, i varje fall om man isolerat tittar på själva köpet. Men med det sagt går priserna ner, det finns miljöbonusar, och tar man med driftskostnader så är det inte längre en självklarhet att bensinbilen är billigare. 

Av de åtta så är instegsversionen av VW det mest budgetvänliga alternativet som man kan få med sig hem. Då får du förvisso ett litet batteri och väldigt klent med utrustning. 

Tittar vi på fyrhjulsdrivna modeller så är det Hyundai Ioniq 5 som har lägst prislapp följt av Mercedes. Oavsett hur man tittar på listorna så är det Volvo som börjar på det högsta inroparpriset.

 

Grundpris:

VW ID.4: från 446 900 kr

Skoda Enyaq: från 463 900 kr

Hyundai Ioniq 5: från 469 900 kr

Audi Q4 E-tron: 475 000 kr

Mercedes EQA: från 524 900 kr

Kia EV6: från 569 900 kr

Ford Mustang Mach-E: från 584 900 kr

Nissan Ariya: Inte officiell

Volvo XC40: Inget alternativ

 

Pris fyrhjulsdriven version:

Hyundai Ioniq 5: från 534 900 kr

Mercedes EQA: 559 900 kr

VW ID.4: från 565 900 kr

Kia EV6: från 634 800 kr

Audi Q4 E-tron: från 641 900 kr

Ford Mustang Mach-E: från 654 900 kr

Volvo XC40: från 674 900 kr

Nissan Ariya: Inte officiellt

Skoda Enyaq: Inte officiellt

Summerat

Så hur ska man då sammanställa en sådan här jämförelse? Det är inte rättvist att enbart utifrån dessa siffror kora en vinnare. Varför? Jo, de tar inte hänsyn till materialval, kvalitet, körupplevelse och komfort. Det finns även flera parametrar som svårligen låter sig mätas – som design, förhållanden där du bor och laddmöjligheter.

Så som komplement till listan läs provkörningarna som vi har gjort hittills – och vi lovar att så fort det ges möjlighet testa övriga bilar på listan.

Provkörningar: 

Ford Mustang Mach-E

Skoda Enyaq

Volkswagen ID.4

Volvo XC40.

Volvo XC40 (långresa)

Felix Björklund

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt